Annons:
Etiketttv-radio-och-övrig-media
Läst 2195 ggr
Valkyrija
2015-08-27 00:48

Idol 2015

Nu har Idol 2015 dragit igång! Tänkte att vi kunde diskutera programmet här! Har ni några favoriter redan nu bland de som är vidare? Har ni några tankar kring den nya juryn som dyker upp nästa år? Vilka hade ni gärna sett i den nya juryn? Har du kanske sökt? Berätta om din upplevelse! 😃
Allt som rör Idol är välkommet att diskuteras här!

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Leramani
2015-08-28 10:26
#1

Jag har ju en massa reaktioner pga att jag är lärare i röstteknik. Jag får små utbrott av ilska när de dissar folk rakt av,  som faktiskt har helt okej röst men är vilse på något sätt.  En del har helt enkelt inte förberett sig tillräckligt, en del är nervösa och  underpresterar katastrofalt,  en del har LÄRT IN LÅTAR GENOM ATT SJUNGA MED HÖRLURAR PÅ OCH HÖR INTE SIN EGEN RÖST OCH HAR LÄRT IN ATT VINGLA HIT OC H DIT I TONHÖJD och blir antagligen sämre och sämre i sitt gehör (tonträffning) för varje dag som går. 

Det vore så jäkla bra om juryn kunde säga det här, så att de hjälper de sökande,  men istället sitter de där och latar sig och vräker ur sig skit när de är trötta.  Det var en tjej som sjöng för Laila och Ralf som blev dissad,  där Laila sa att hon är tondöv.

Det tror inte jag,  hon klarade att hålla melodin i varje fras för sig,  men när hon bytte fras, bytte hon också tonhöjden och hon hörde uppenbarligen inte på sin röst och kunde inte hålla tonen mer än i en fras. Detta går att åtgärda genom att först ta bort hörlurarna,  sedan låta henne träna några veckor med fokus på tonträffningen.

Jag blir så lack på att de skickar hem folk med känslomässiga trauman,  men utan en vink om vad som behövs för att lära sig det som fattas.  😡

De Lapsus Resurgam

Valkyrija
2015-08-28 11:57
#2

Håller helt med dig!
Många gånger så sågar dem de sökande extremt hårt även om personen i fråga faktiskt är duktig. De borde egentligen ha sångpedagoger i juryn som faktiskt kan sin sak. Jag tvivlar inte direkt på att den nuvarande juryn är duktig men en sångpedagog har andra kunskaper!

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Leramani
2015-08-28 16:27
#3

Ur  sångteknisk synvinkel borde hörlurar förbjudas vid sång.  Sjung gärna till musik ur högtalare,  men inte MED HÖRLURAR PÅ.  Gehöret förstörs. Man missar allt man kanlära sig av att sjunga. Man stagnerar och går tillbaka i utveckling.

Grrrr för hörlurar.

De Lapsus Resurgam

JazzBass
2015-08-30 12:20
#4

#1 - Håller också helt med!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Valkyrija
2015-08-30 12:55
#5

#3 Håller helt med! Vet av erfarenhet hur det är att sjunga med när man har hörlurar på.. Man hör inte hur man själv låter och jag blir extremt osäker så big no-no för hörlurar!

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Kostlig
2015-09-03 08:30
#6

Intressant det du skriver Leramani! Om jag har lurar så brukar jag sätta ena luren åt sidan så musiken strömmar in i en örat och min egen sång kommer in i det andra :-)

Annons:
Leramani
2015-09-03 10:22
#7

Det är bättre att ha högtalare.

De Lapsus Resurgam

stämbrand
2015-12-09 00:30
#8

#1 Leramani, håller HELT med dig. Jag sökte faktiskt till Idol 2015 (hahaha) för jag följde med min kompis som sökte, och vi köade så länge så jag tänkte äsch, varför inte. Kom vidare till TV Juryn (man gör audition för två jurys innan, så allt det där om att juryn inte vet när det är spex osv. är bara på låtsas), där Laila sa "du har en helt skev verklighetsuppfattning. Du har ingen talang inom sång. Du kan inte ta en enda klar ton. Jag ska säga till dig det jag sa till mig själv som barn; du kan inte sjunga, och det är så det är. Du har inte talang för det", fastän jag själv (fick jag reda på senare) har perfect pitch och VET att alla noter var rätt, men pga. helt sjukt mycket nervositet (det går knappt att beskriva) så saknade min röst kvalité/bra ton och ordentligt stöd. Jag hade inte förberett sången heller, bestämde vilken jag skulle köra fem minuter innan min första audition haha. Kanske inte smartaste, men man antar ju inte att de ska vara så elaka mot en. Jag sa till och med innan min audition "jag har bara sjungit i 6 månader, så jag är inte så duktig än". Blev otroligt ledsen över hur jag behandlades eftersom man inte bara förödmjukas inför alla i studion, men även måste gå runt och oroa sig för att det ska sändas i TV i flera månader. De två tidigare jurysarna hade eggat på en också och sagt "jo då du kommer gå vidare" och "du måste tro på dig själv!". Så man går ju in med hopp och försöker tro, men ack man ska aldrig lita på TV. Lyckligtvis hamnade jag aldrig i rutan. Men jag hade mardrömmar om det i flera månader… även idag när jag övar min sång kan paniken komma smygandes.

Började hos sångpedagog en vecka efter där jag inte var nervös och kunde sjunga med hjärtat. Hon sa samma sak som du Leramani, att hon blev så arg när hon såg på TV för ungdomarna ges ingen konstruktiv kritik och termer som tondöv och talanglös slängs hit och dit. Min sånglärare sa att jag hade riktigt bra ton, känsla för rytm, och gehör, och att mitt största problem var att jag inte trodde på mig själv nog. Vi upptäckte även då att jag hade perfect pitch och en range på två och en halv oktaver. Och det var då en vecka efter att Laila kallat mig talanglös… Hm. Nu säger jag inte att jag sjunger jättebra bara för det för jag har ännu bara sjungit i ett år och ton, gehör och rytm osv. är bara verktyg och inte magiska egenskaper som gör en till Beyoncé, men jag tycker det är väldigt hårt att som vuxen människa säga sådana saker till en 19åring under en TV-inspelning när jag uppenbarligen inte alls var "talanglös" inom sång. Dock är ju Laila obeskrivligt hes varenda gång hon pratar så hennes uppfattning om korrekt fonation kanske inte är ngt att förhålla sig till haha.

SÖK INTE TILL IDOL. Produktionen är helt sjuk. Känner en kvinna som jobbade som stylist för dem i tio år och precis hade slutat, allt hon hade att säga var "det är hemskt. Helt hemskt. De utnyttjar ungdomars drömmar och manipulerar dem att tro att det är deras eget fel att de får hård kritik". Lisa Ajax satt i väntrummet med oss andra med sin kompis som skulle söka och till och med hon blev illa behandlad, forslad hit och dit och fick orden lagda i munnen på sig.  Minns att Per (programledaren) även ställde sig upp och sa att "om man är dum i huvudet och ska röka så kan man gå ner i max fem minuter". Då är majoriteten av de i lokalen alltså mellan 14 - 20 år gamla… Pedagogik 101.

Upp till toppen
Annons: