Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1829 ggr
Leramani
2015-08-31 08:42

Att sjunga till(sammans med) musik

När jag var barn och tonåring sjöng jag dagligen i vardagsrummet,  till all möjlig musik som jag gillade.  Jag spelade in tio i topp från radion och fick timvis med inspelade låtar med mina favoritartister,  som jag sedan lyssnade på och sjöng tillsammans med, på hög volym.  Det gav mig enorm glädje,  det gav mig en stor mängd låtar som jag kunde melodi och text på,  och det gav mig enorm träning av rösten,  och en uppfattning om hur min sångkunnighet låg till i förhållande till de sångerskor jag sjöng tillsammans med. Men jag hörde hela tiden min egen röst lika bra som musiken.

Det finns ju även problem med att göra så här,  man sjunger tillsammans med inspelade röster,  som dels har sjungit många gånger och finslipat låten,  dels har rösterna ofta fått hjälp av diverse teknik i studion som gör rösten mer tät,  mer genomträngande,  mer mjuk osv.  Man jämför sig med någon som fuskar.

Dessutom hör man inte sig själv lika bra som om man sjunger ensam.  Här finns något att inse.  När man sjunger och lyssnar på sig själv,  lär sig hjärnan att sjunga. De förebilder man har,  dvs de som man hört sjunga,  sätter ramarna för hur bra man låter,  har man hört bra sångare så sätter man ribban högre och blir bättre på att hålla ton, skapa en tät röstkvalitet och så vidare.  Det blir stor skillnad på om en ung sångare bara hört M A Numminen sjunga,  eller bara hört Celine Dion. Att sjunga är att kopiera,  precis som koltrasten lär sina barn sjunga.  Sång är inte medfödd,  det är bara utrustningen som är medfödd.  Möjligheten.

Men om man inte lyssnar på sig själv,  eller hör sig själv svagt bakom en ridå av ljud, lär sig inte hjärnan lika bra.  Om man har hörlurar,  i synnerhet sådana som man stoppar in i örat,  hindrar man hjärnan från att höra sin röst oförfalskad,  musiken man lyssnar på får lite förvrängd tonhöjd,  man hör inte sin röst riktigt som den låter och effekten blir att man inte lär sig sjunga tonrätt och man lär sig inte att hitta ton,  att få en "bild" av tonerna i hjärnan och man kan till och med få sämre gehör (förmågan att hitta tonarten och hålla den genom en sång) med tiden.

Ju högre musikens volym är,  desto sämre chans för hjärnan att lära in rätt.

Detta tror jag är förklaringen till många av  de där som söker in till Idol och som  känner sig som skitbra sångare,  men sen visar sig vara ute och cykla och sjunger utan klang,  utan att hålla ton, utan att kunna melodin.  De har uppenbart inte hört sig själva sjunga,  så förvånade som de blir av hur de själva låter i ett tyst rum.

Jag har varit med i ett otal sk talangtävlingar, på 70-talet,  när alla som var med i såna tävlingar faktiskt kunde sjunga hyfsat och hade lätt platsat i slutaudition för Idol.  Det fanns inte hörlurar till stereon då. ^^

De Lapsus Resurgam

Annons:
Valkyrija
2015-08-31 13:21
#1

Jättebra skrivet Leramani! 👍
Vet själv när man kanske ligger i sängen med hörlurar och sjunger med hur osäkert allt blir. Man hör inte sig själv och har inte kontroll på någonting… Jättebra att du skrev detta inlägg. Hoppas att folk tar till sig av det 🤗

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Everlyn
2015-08-31 18:09
#2

Bra inlägg! 👍



Upp till toppen
Annons: