Annons:
Etikettinstrument
Läst 2417 ggr
Roonja
2015-09-01 17:26

En bra microfon?

Söker en riktigt bra mic med bra och klart ljud, har ni några tips? :)

Annons:
JazzBass
2015-09-01 23:39
#1

För vilket ändamål? Är det för inbandning i hemmastudio så skulle jag främst rekommendera en stormembranmikrofon, kanske i prisklassen 800-3000kr ungefär. De flesta låter riktigt klart och bra, men förstås har de lite olika karaktär på soundet. Nu har jag dock tyvärr för lite erfarenhet av denna sorts mikar för att ge ett konkret tips på märke och modell. Jag har dock hört en hel del gott om de relativt förmånliga mikrofonerna av Golden Age Project, kanske värt att kolla in nån sån?

Kondensatormikrofoner för livebruk och t.o.m. i viss mån dynamiska mikrofoner kan också vara fullt tillräckligt bra för inbandning av sång i studio, men hur bra det blir beror säkert ganska långt på musik- och sångstil. Sting lär t.ex. ha använt en och samma gamla dynamisak Sennheiser sedan 80-talet för allt han sjungit in. Så om du vill använda mikrofonen du köper till spelningar också, så gör du nog bäst i att köpa nån sådan. Stormembranmikar är väldigt rundgångskänsliga och direkt olämpliga för sång på en scen. Dynamiska mikrofoner är klart minst rundgångskänsliga av alla miktyper för sång, men har oftast inte lika klart ljud som kondensatormikrofonerna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2015-09-03 12:53
JazzBass
2015-09-03 12:59
#3

Hemmabruk säger inte så mycket. Ska du spela in med den eller vill du bara kunna höra din röst förstärkt i högtalare när du sjunger (som i karaoke)?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2015-09-03 14:26
#5

Om det bara är för enkelt hemmabruk snarare än professionell inbandning så kanske denna är fullt tillräckligt bra och praktiskt med sin usb-anslutning?
http://www.thomann.de/se/samson_go_mic_direct_usb_mic.htm

Vill du ha nånting proffsigare rekommenderar jag nog att lägga ut lite mer pengar, men för att få ut allt av en proffsigare mikrofon behöver man också ganska mycket mer utrustning utöver än bara mikrofonen, åtminstone ett bra ljudkort, mikstativ, kablar och eventuellt nån softa för inbandning. Gärna också ett bra utrymme med så dämpad akustik som möjligt. 

Här ser du vilka stormembran-mikrofoner Thomann i övrigt har att erbjuda (jag länkar dit då det är Europas största musikaffär och har ett väldigt stort sortiment. Men man brukar man få lika bra erbjudanden i lokala musikaffärer också om man frågar):

http://www.thomann.de/se/stormembran_mikrofoner.html?oa=pra

Annars så finns det ju också separata inbandningsapparater typ Zoom H-serien (H1, H2, H4), där allt man bandar lagras på minneskort som på en digikamera. Men med en sån kan man inte banda in direkt i ett inbandningsprogram, vilket behövs om man ska göra egen musik på datorn.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2015-09-03 17:05
#6

Du sa något om att man måste ha fler saker för att det ska bli bra inspelat, finns det set att köpa?

Annons:
JazzBass
2015-09-03 18:25
#7

Tja, det kanske finns lite olika set, men knappast ett som ger allt. Ett mikrofonset med mik, stativ och sladd hittar du säkert dock, och ett inbandningspaket med ljudkort och softa. Mycket mer än det lär du inte behöva, och mycket mer än det bör du inte heller köpa i dagsläget, speciellt om du har svårt att säga exakt vad du vill kunna göra. Men jag förstår det är svårt om du aldrig sysslat med sånt här förut. Bäst ändå att lära sig grunderna i inbandning och mixning först innan man förköper sig på grejor. Kanske du har nån bekant som sysslar med musik som du kan ta kontakt med för lite personlig vägledning face-to-face?

Jag använder Cubase Elements 6, ett förmånligt inbandningsprogram som ändå räcker väldigt långt om det är musik "from scratch" som man vill göra (banda in) snarare än att bolla med trumloopar och sånt. Jag bandade och mixade så gott som hela mitt bands debutalbum med det, faktiskt. Ljudkortet är ett externt firewire-kort, TC Electronic Konnekt 8, med bl.a. två ingångskanaler med egna förförstärkare och phantom-strömmatning till kondensatormikrofoner (jätteviktigt att ha!). Det var i lägre mellanprisklassen, men jag tror du klarar dig med ett enklare USB-drivet externt ljudkort i 1000kr-klassen. Midi in- och utgångar är bra om man nån gång vill koppla in en keyboard för att banda piano och annat, men ska man inte göra det klarar man sig utan. I mikrofonväg har jag 2-3 st för livebruk främst. När jag har behövt nåt bättre för inbandning har jag lånat mikar nånstans ifrån. 

Visst är det skillnad på mikar och mikar, men proffsmikar låter nästan alltid riktigt bra, bara lite olika. Skaffar du en stormembransmikrofon i 1000kr-klassen tror jag inte du blir besviken, nästan oberoende vad du väljer. Men ett helt omixat monoljud utan effekter låter sällan bra utan snarare jättetorrt och ganska platt, det ska du vara beredd på. Reverb och en del komprimering behövs nästan alltid, och ofta också lite equalisering, för att ta fram ett naturligt och bra sound. Som tur är ingår det såna effekter i nämnda Cubase-softa, så man kommer långt med bara softan ifråga bara man lärt sig grunderna i hur det fungerar. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Roonja
2015-09-04 14:36
#8

#7 Precis, jag har inte använt något sådant förut. Det är nytt för mig. :)

Upp till toppen
Annons: