Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3851 ggr
Rosalie Shadowlake
5/22/16, 6:18 PM

Övningar för en bättre röst?

Hej,

jag är en tjej på 14 år. Jag älskar att sjunga, men det finns ett problem. Jag kan inte sjunga. Min röst är väldigt svag och om jag ens försöker nå höga toner så "försvinner" den och blir bara ett slags väsande. Min fråga är egentligen rätt enkel; finns det något man kan göra för att få en bra röst? Övningar på youtube? Eller måste man födas med en bra röst? 

Tacksam för svar.

Annons:
JazzBass
5/23/16, 12:09 PM
#1

Vi människor är alla olika, men vi har också väldigt mycket mer gemensamt sett till rösten än vad man kan tro, och har flera olika röstlägen att ta till.  Du verkar sjunga i det som på i CVT-termer kallas Neutral, som är ett svagt, mjukt röstläge (med undantag för väldigt höga toner), och dessutom verkar du använda onödigt mycket luft (eftersom du beskrev höga toner som väsande), vilket gör att stödet tar slut för snabbt. Det gäller bara för dig att försöka hitta de andra röstlägena, och försöka jobba med stödet så du inte släpper ut för mycket luft när du sjunger - då tar luften lätt slut på tok för snabbt -  utan hushåller med luften så bra som möjligt. En luftig röst i alla kraftigare tonlägen är direkt skadlig (om man lyckas sjunga på det viset alls utan att börja hosta och få tårar i ögonen, det vill säga). Nyckeln till de andra röstlägena är bättre stöd och mycket högre volym. Det går inte att sjunga svagt i ett starkt röstläge, och att hålla tillbaka rösten på nåt annat vis än det som kännetecknar det mellanstarka läget Curbing  kan skada rösten. Man måste helt enkelt våga sjunga ut ordentligt för att komma åt de andra röstlägena på ett bra och säkert vis. Dessutom ska man komma ihåg att det är ganska fysiskt påfrestande att sjunga, speciellt både högt och kraftigt. Magmusklerna får jobba en hel del och i vissa fall kan man bli helt svettig bara efter en låt då man behöver ta i ordentligt.

Viktigaste huvudregeln är att om nåt känns fel, eller känns överhuvudtaget i halsen, är det också fel. Det ska inte kännas på nåt speciellt vis alls i halsen när man sjunger.

Jag bifogar nedan en video där en sånglärare utbildad inom CVT (complete vocal technique) förklarar de olika röstlägena ytligt. Fastän det är en man i videon så vill jag poängtera att kvinnor har exakt samma röstlägen som män. Det är bara tonhöjdsregistren som skiljer en aning. Dock så använder kvinnor överlag röstläget Neutral mer än män. Rätt använda så kan man glida mellan de olika röstlägena så de liksom flyter ihop utan märkbara "skarvar", men det kan kräva väldigt mycket övning om man vill bemästra det på alla tonhöjder.

På grund av det förhållandevis lilla stödet som behövs i Neutral så är det faktiskt ett av de svårare lägena att behärska bra. Många tycker det är lättare att sjunga rent i de kraftigare tonlägena fast det är fysiskt tyngre fysiskt, och jag håller med.

Alla är inte överens om att CVT är en bra metod, men jag vill egentligen inte kalla det en metod för hur man kan sjunga bra, utan snarare en karta för vad man kan göra med sin röst på säkert vis. Den artistiska delen lämnar CVT helt till artisten. (Jag nämner det här då jag har hört flera yngre sångerskor som tydligen tagit till sig mycket av CVT, men tydligen glömt det artistiska, som gör sången nyanserad och vacker att lyssna på).

Jag vill till sist poängtera en sak; att du bara är 14 år. Din röst är inte färdigt utvecklad ännu, och många sånglärare undviker att undervisa personer yngre än 16 år. Nu finns det ju lika gamla och även yngre personer än du som sjunger svinbra, så man ska inte låta det hindra en för mycket, men man bör nog vara medveten om att rösten ännu inte är "klar".  Vad exakt det är som hindrar är jag inte expert nog för att uttala mig om, men om man t.ex. har problem med att få fram rätt tonhöjder fast man vet hur det ska vara, att rösten låter ostadig, kan det här vara en bakomliggande orsak. Även tjejer kommer i målbrottet, om än inte lika tydligt som män.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Leramani
5/24/16, 9:43 AM
#2

När man är 14 år har inte stämband och vävnaderna runt omkring dem , växt klart.  Det har de när man blir 18-22 år.  Det är inte farligt att träna rösten vid 14 år,  men det är en del du lär dig,  som kommer att förändras när det växt klart,  och det är svårare att lära om än att lära nytt.
Vad gäller födas med bra röst,  så gör ingen det.
Att få en röst som låter "bra"  (vad som är en bra röst beror på när och vem man frågar och var den personen bor,  för det finns inget säkert svar,  det är en fråga om åsikter och de ändras hela tiden)  och som går att sjunga med utan att man får ont i halsen,  beror dels på vad man hört av sång när man var liten,  och dels vad man själv provat att göra och hur det lyckades.  Och man kan alltid lära sig hitta sin röst.
Precis som man alltid kan hitta en talang som man inte visste att man hade.  Man måste våga prova. Och vara lite envis.

Sångteknik som går att lita på finns att få tag på,  hos sånglärare,  i musikskolan,  genom att lyssna på hur bra sångare sjunger och härma olika sångare,  så att man inte bara blir en kopia av en sångare,  utan istället tar olika delar från olika sångare och får en egen stil.  Om man härmar någon,  måste man nämligen göra likadant som de,  för att kunna härma bra.  Det kan vara en väg att hitta olika sätt att sjunga,  att härma många olika sångsätt.

Något jag lärt mig av mina år som sångstudent,  är att aldrig lyssna på EN enda lärare /sångare,  utan att inse att alla är bra på nånting, och att aldrig ha samma lärare mer än 3 år.   Samt att nya tekniker som presenteras sällan är bra helt och hållet,  men de har alla nånting bra,  det gäller att sålla bort det andra.

De Lapsus Resurgam

Leramani
5/24/16, 9:56 AM
#3

#2
Ser din film.  De där "modes" täcks alldeles utmärkt av vanlig sångteknik,  här har man bara satt namn på olika uttryck,  det är ingen sångteknik och löser inga problem med tekniken,  utan bygger på att man härmar.  Om man har teknikproblem så kan det lyckas,  eller inte.  De som inte lyckas,  blir utan hjälp.  Detta är en grej för de som redan kan eller nästan kan.  Det står och faller på samma sak som sångteknik alltid har gjort,  på att läraren vet vad som händer i kroppen och kan höra vad eleven gör och uttrycka sitt budskap i ord som eleven förstår och kan översätta i handling.  Och detta finns det ingen som kan lära ut till sånglärare,   man får det genom erfarenhet.

De Lapsus Resurgam

JazzBass
5/24/16, 12:36 PM
#4

#3 - Jag är inte överhuvudtaget insatt i traditionell sångteknik, så jag väljer att uttrycka mig i de termer jag känner till. Det stämmer säkert det du säger i första meningen, men det oaktat är det många som ändå ser CVT som värdefullt och nytänkande, bland annat diplomsångaren/operasångaren Sören Lillkung, en av Svenskfinlands största musikpersonligheter med väldigt lång och mångsidig meritlista, som mitt i sin långa och framgångsrika karriär häromåret även valde att vidareutbilda sig till certifierad CVT-coach.

Det som du säger om handledning med hjälp av en lärare är väldigt viktigt, och jag håller med till 100%. 

Meningen med mitt första inlägg var nu kanske främst att påvisa vilket fantastiskt och mångsidigt verktyg rösten är, och att man kan göra så mycket mer med den än man först tror, snarare än sprida CVT:s evangelium. Det råkar nu bara vara den terminologi jag lärt mig och behärskar någorlunda väl.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Birdiebudgie
11/10/23, 3:10 AM
#5

#0:

Hej!

Något som du kan göra är att träna avslappnande övningar för hals, mun och tunga. Det är inte farligt.
Börja med att strecka på dig så långt upp med armarna i luften och sjunk sedan ihop mot golvet. Se till att axlarna inte är spända utan armarna hänger ledigt utmed sidorna och inte är spända. Höj bröstkorgen lite framåt/rak i ryggen och sänk hakan/nacken något ner mot bröstkorgen. Stå lite lätt bredbent och spänn inte benen.
Börja med att massera kinderna och halsen lite lätt en kort stund.
Nu är det dags att göra lite avslappningsövningar med rösten.
Du kan t.ex. låta som småpojkar gör när de leker med sina bilar Bbrrrbbrrr.
Då får du bort alla spänningar så småningom i läpparna.
Du kan rulla på R Rrrrrrr, då killar det lite i halsen och i tungroten och det ska det göra. Då får du bort spänningar i tungroten.
Du kan sätta tungspetsen innanför dina nedre framtänder och säga ayayayay och **"runda" tungan utåt **utan att tungspetsen förlorar greppet innanför de nedre framtänderna. samtidigt som du säger detta.
Du kan sjunga på nånånå…, mimåmi… och sedan byta till olika vokaler.
Du kan sjunga Ng en enkel sång som du kan för att mjuka upp rösten t.ex. Bäbä vita lamm i olika tonarter. du kan även sjunga lite på Mmmm…
För att träna stödet, som man måste ha en bärande röst och för att ibland få en starkare röst (dock är stämbanden muskler som när man sjunger mycket från unga år klarar av både högre omfång och mer styrka i rösten, men det krävs att man då sjunger kanske först 30 min varje dag och sedan ökar på tiden så mycket som känns bra utan att man blir ansträngd i rösten, för då har du sjungit med fel teknik eller för mycket.)

Men för att träna stödet så kan du sätta händerna mot magen och på sidan av midjan. Ta in ordentligt med luft i lungorna så säga P-T-K-P-T-K o.s.v. Eller Ssssss, eller ropa Hej-hej-hej så länge du har luft i lungorna då tränar du även stödet.
Men du måste känna att magmusklerna spänns och sidomusklerna vid midjan/ryggen spänns också.
Så mycket avancerade sångövningar ska du som är ung ännu inte göra. Men det här kan du göra för för att känna dig säkrare på din röst.
För ofta handlar det om spänningar att man är lite hämmad till en början och att
har svårt att kunna slappna av i rösten och "öppna upp" i halsen, bihålor etc och låta ljudet av rösten, klangen och tonerna flöda fritt.

Hoppas du fick lite hjälpa av detta!
Men för att du ska få rätt hjälp så bör du kontakta en sångpedagog som kan rätta dig i början när du gör fel, för det gör man alltid i början när man är ny och ovan.

Lycka till med träningen och ring en sångpedagog!

Birdiebudgie

Upp till toppen
Annons: