Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2611 ggr
hamstertokiglisa
2016-06-01 17:26

Musik i skolan

Hej asså i skolan är ju ett av målen att man ska kunna sjunga för att få bra betyg i musik, men liksom, vet nån hur man skulle kunna få A i sång?För alla borde väl ju kunna få ett A trots att man inte är född med talangen att kunna sjunga??

Annons:
JazzBass
2016-06-02 09:42
#1

Har inte hört att nån skulle ha fått fina betyg i musik enbart för att de kunnat sjunga. Mina mor- och farföräldrar fick väl betyg i sång under 1900-talets första halva, men inte ens mina föräldrar (50-talister) har fått nåt betyg i sång om jag minns rätt.

Det viktigaste om man vill ha bra betyg i musik är att man är närvarande på timmarna, intresserad, visar att man lärt sig nåt på timmarna och absolut viktigast: att man är aktiv på timmarna. Sjunger man inte så mycket kanske man kan spela nåt instrument istället. Det man måste komma ihåg oberoende om det gäller sång eller att spela ett instrument, är att att ingen kan nånting utan att nånsin ha övat. När jag gick i högstadiet spelade jag lite gitarr på musiklektionerna, men i början tog jag bara ungefär vartannat ackord för jag hann inte med nåt annat. Så småningom började fingrarna dock hinna med bättre, och jag spelade ganska mycket hemma också. Visar man att man är intresserad och är aktiv på timmarna så är det lätt att få bra betyg. Jag hade aldrig sämre än 9 i betyg om jag minns rätt. (Betygskalan i Finland är 4-10, där 5 är lägsta godkända vitsord).

Min lillebror fick en gång i början av gymnasiet "bara" 8 i betyg, trots att han musicerat aktivt redan från ca 9 års ålder och var tidigt en skicklig gitarrist. Det visste dock inte läraren, och enligt mig bedömde läraren helt rätt, då brorsan inte hade visat nåt större intresse på musiktimmarna. De gick på så låg nivå musikaliskt att han helt enkelt inte kände sig motiverad på dem. Efteråt gaskade han upp sig  på timmarna och vips var betyget 10 (igen). (Idag är han färdigt utbildad yrkesgitarrist och sjukt duktig).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

PaulinaB
2016-06-02 14:35
#2

Såhär säger skolverket om kunskapskraven som man ska klara av för att få ett A i betyg i åk9.
Utöver detta ska kursen också beröra det sk. Centrala Innehållet. 
Du kan läsa mer om detta här på skolverkets hemsida. Det är också på samma sida man hittar detta innehåll (nedan i kursiv text).

Jag har strukit under det du frågar kring. 
Med andra ord; det finns inget krav på solosång för att kunna få ett A i betyg, men du behöver ändå kunna följa rytm & tonhöjd. 
Är du inte bekväm med solosång kan du ändå få ett högt betyg om du kan spela ett annat instrument på högre nivå samt uppfylla de andra kunskapskraven och teoretiska momenten.

För gymnasiet gäller olika kriterier för varje kurs man läser. 

_Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
_

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med god säkerhet rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela enkla melodier, bas- och slagverksstämmor med god tajming samt ackompanjera på ett ackordinstrument med passande karaktär och byter dåackord med gott flyt. Eleven anpassar sin stämma väl till helheten genom att lyssna och i hög grad uppmärksamma vad som sker i musicerandet. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i någon genre med väl fungerande teknik och passande karaktär. Eleven kan då bearbeta och tolka musiken till ett personligtmusikaliskt uttryck.

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en fungerande form och en karaktäristisk stil. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken väl samspelar.

Eleven kan även ge välutvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.

Upp till toppen
Annons: