Annons:
Etikettgigg
Läst 3345 ggr
LadyLovelylocks
9/25/16, 11:17 PM

Söka jobb som sångerska

Hej på er! 

Jag har en liten fråga kring det här med att hitta jobb när man håller på med musik. Då menar jag på professionell nivå, men utan att nödvändigtvis  inneha någon solistexamen vid exemplevis musikhögskola/operahögskola. Jag förstår ju givetvis att konkurrensen kring dessa jobb är hård och att man kanske inte har lust att dela med sig om tips kring auditions och sådant i ett forum som detta, men tänker ändå att man ju åtminstone kan slänga ut frågan =) Så.. är det någon här som vet hur man ska bära sig åt för att hitta auditions och liknande? Jag har kollat en del på stagepools hemsida, men det har inte dykt upp något som passar där än. Hur gör man egentligen när man inte har de kontakter som behövs för att lyckas? Med att lyckas menar jag för övrigt inte att bli kändis, men att man kanske kan lyckas frilansa lite…

Annons:
JazzBass
9/26/16, 11:28 AM
#1

Jag känner ganska många kvinnliga och manliga sångare på proffsnivå, och ganska många andra proffsmusiker också, ca 50-100 (grov uppskattning baserad på min vänlista på facebook). De allra flesta av dessa har en formell utbildning eller studerar musik, men inte alla. Vad de alla har gemensamt är dock att de mer eller mindre uteslutande samarbetar tätt med riktigt duktiga musiker. Som jag ser det är kontakter a och o, och musikerutbildningar är perfekta ställen för att skaffa dessa kontakter. Dessa utbildningar ger en också chansen att verkligen bli väldigt duktig och säker på sitt instrument, och lära sig mycket om allt annat viktigt runtomkring själva musicerandet. 

Utbildning är som sagt inget måste i sig, men ett utmärkt val speciellt i de fallen man inte är jätteintresserad av att marknadsföra sig själv som soloartist eller sångare i nåt specifikt band, utan mer vill jobba som en frilansande sångerska som kan åta sig lite olika projekt, och kanske jobba som sånglärare.

Sist vill jag tillägga att mina erfarenheter är från pop/rock/jazzvärlden, inte den klassiska sidan (jag känner några enstaka klassiska musiker men kan inte påstå att jag känner den businessen alls ändå). Själv är jag inte proffs utan seriös amatör, men har goda kontakter till den rent professionella nivån också, bland annat via mina två bröder som är yrkesmusiker och mitt ca 10 år långa engagemang inom en erkänd jazzklubb. Jag har aldrig heller satsat på att bli proffs utan har valt en annan yrkeskarriär.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Leramani
9/26/16, 11:48 AM
#2

På den klassiska sidan, dvs opera, konserter mm,  gäller dels att ta kontakt med de aktörer som har intagningar,  typ operakören, som ju har audition när de behöver folk,  operahusen, fria ensembler,  ring till dem och fråga dig fram. Envishet är det som hjälper bäst.  Även här kan man ta kontakt med dirigenter,  som sätter upp konserter,  körledare,  ledare för orkestrar,  och som klassiskt skolad solist kan man skaffa sig en agent,  för att få möjlighet att få jobb utomlands.  Man erbjuder sig att komma på audition och om man får det,  frågar man hur många stycken man ska ha med sig (även noter med pianokomp behövs, sk klaverutdrag) och så är man beredd på att få ett stycke att sjunga a vista , dvs oförberett sjunga ur noter. Har man tur så har man sjungit det förut.
Har man en erfaren sånglärare med kontakter kan man få hjälp där.  Även hjälp med vad man ska sjunga på audition kan behövas.

Ett annat sätt att komma in i branschen,  är att hitta en hyfsat bra etablerad kantor/organist i en större kyrka,  gärna i en större stad,  och sjunga upp för hen,  och erbjuda sig att sjunga solo på bröllop och begravningar.  Det ger pengar och kontakter och meriter.

De Lapsus Resurgam

LadyLovelylocks
9/28/16, 6:32 PM
#3

Tack så mycket för svar! Visst är utbildning en väg att gå! Jag håller faktiskt just nu på att utbilda mig till kantor och har tidigare erfarenheter vid musikhögskolan. Det ni båda säger är ju bra och rätt självklara grejer egentligen, tror nog mest att jag har kört fast. Jag får helt enkelt bli lite jobbig och börja nätverka, haha :) Tack igen för svar!

Upp till toppen
Annons: