Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 13308 ggr
[EllenAlicia]
2016-11-15 18:59

Ont i hals direkt

Under sommarlovet så märkte jag när jag börjar sjunga So får jag ont i halsen direkt. Det räcker med att bara sjunga en vers.  Detta var inte alls hänt innan.

Om jag ska vara ärlig så kan jag inte sjunga bra men jag tror jag sjunger på rätt sätt, med magen. 

Jag älskar och sjunga men borgar sjunger lite så får jag ont när jag försöker söka upp det på nätet så är det oftast folk som har sjungit väldigt länge och fel. 

Är det någon som kan hjälpa mig? Tack.

Annons:
JazzBass
2016-11-16 08:33
#1

Om du får ont i halsen när du sjunger, är det 100% säkert att det är något du gör fel. Att sjunga ska inte göra ont, det ska inte kännas alls faktiskt, inte mer än det känns i halsen av att prata normalt. Det är alltså helt klart att det är nåt du måste ändra på i ditt sätt att sjunga för att det ska bli rätt.

Vad det är som du gör fel kan jag inte veta utan att höra dig, men jag gissar att du spänner dig, eller "gör dig till" på nåt sätt när du sjunger, vilket kan göra att rösten snabbt fallerar och man får ont i halsen, börjar hosta och tårarna rinner. Det kan också vara att det du tror är att "sjunga med magen", alltså sjunga med stöd från magmusklerna, inte är riktigt vad du tror det är. Det handlar i grund och botten om att släppa ut luft så behärskat som möjligt, alltså inte ett dugg mer än precis den mängd som behövs för att skapa den ton och klang man vill åt. Hur länge kan du hålla ett "sss"-ljud igång utan att luften tar slut? Med bra stöd ska ca 20 sekunder inte vara nåt problem, och har man stora lungor kan man klara långt över en minut.

Bekanta dig gärna med de artiklar om sångteknik som finns här på sajten, men jag vill också säga att självstudier sällan räcker när det gäller problem med rösten. Ju längre man sjunger med fel teknik, desto svårare är det att vänja sig av med felen man gör, eftersom allt man gör upprepade gånger sätter sig i muskelminnet. Därför är mitt viktigaste råd nu att du uppsöker en sångpedagog så fort som möjligt så du får hjälp med att hitta rätt teknik. Du kan också ta kontakt med användaren Leramani här på iFokus, hon är en utbildad sångpedagog och brukar vara inne här emellanåt. Hon ger också konsultationer över Skype.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[EllenAlicia]
2016-11-16 19:23
#2

Jag jag skulle inte vara förvånad om jag sjunger på fel sätt. Jag har kollat upp videos på hur man ska sjunga rätt men jag förstår inte direkt hur dom menar.. Men det konstiga är att jag inte fick ont I halsen för kanske ett år sen och då sjöng jag mycket mer och(jag tror) på mer fel sätt eller vad man ska säga. Det är jag har läst jag Är att man ska slappna av käken och det tror jag att jag gör och inte sjunga med halsen som jag inte direkt förstår.

Det skulle vara kul att gå hos min sångpedagog men jag är inte så seriös inom detta för att jag kan inte direkt sjunga, tyvärr..

Jag skrev inte detta i mitt första inlägg men jag försöker också att rappa, då tar det längre tid innan jag får ont men jag får också ont av det. En till sak jag tänkt på är att när jag pratar mycket på en dag får jag också ont i halsen för På det flesta dagar brukar jag inte prata mycket jag vet inte om det har nånting och göra med detta men jag nämner det ifall.

sss saken gjorde jag i 35 sekunder första gången men det var väldigt ostabilt. Andra gången kunde jag i 40 sekunder och mer stabilt.

(jag testa om jag fick ont i halsen av att prata mycket genom att läsa den här tråden högt och jag känner att jag börjar få ont i halsen faktiskt, inte lika snabbt som jag skulle få om jag sjunger men jag får ont.)

Leramani
2016-11-18 03:09
#3

Jag skulle inte ha något problem med att du antingen spelar in när du sjunger en stump,  gärna video, eller bara rösten,  och skickar till mig, så kan jag tala om vad jag hör,  om din teknik och vad du kan göra åt dina eventuella problem.

De Lapsus Resurgam

[EllenAlicia]
2016-11-20 15:44
#4

#3 okej, tack :) jag skickar de under den kommande veckan.

Leramani
2016-12-14 01:11
#5

Jag lyssnar.  I den här videon använder du inte kraft från magen utan du tar i mest med halsen,  med stämbanden, som är alldeles för små för att orka det någon längre stund. Inte alls konstigt att du får ont.  Du ser spänd ut,  och även om jag drar ifrån den vanliga nervositeten,  så känns du spänd i hela halsområdet, i käken och i mimiken.  Spänd muskulatur här ger spända stämband och ont i halsen direkt.  Då och då låter du luftig i rösten,  så stämbanden släpper igenom luft,  förmodligen pga trötthet.  Om det fortgår kan du få skador.
När man sjunger ska kroppen vara beredd men avslappnad.  Du behöver aktivera hela området från munnen till ljumskarna. Du behöver börja använda magstödet och du behöver avlasta halsen.  Hitta en sånglärare som kan hjälpa dig till en bra sångställning och att hitta stödet.

Att inte sjunga med halsen :  att inte ta i  med att spänna stämbanden,  utan att istället ha ett lagom lufttryck mot stämbanden,  från magstödet,  inte för mycket och inte för lite och vara helt avslappnad från nyckelbenen upp till tungan.
(För lite ger en svag, tyst, hes och luftig röst, lite ihålig,  för mycket tryck ger gäll ton,  en vass röst,  och skadar stämbandskanterna)

De Lapsus Resurgam

[EllenAlicia]
2016-12-15 20:26
#6

#5 tack för hjälp. fast jag förstår inte så mycket, lixom hur man gör de du sriver.. men får väl pröva mig fram.

Annons:
Upp till toppen
Annons: