Annons:
Etikettsångteknik-och-problem
Läst 3055 ggr
MissLouise
11/18/16, 3:10 PM

Pajat rösten? Konstigt ljud

Hej!

Om någon har tid / kunskap att hjälpa mig med detta skulle jag uppskatta det enormt!

Jag har sjungit mycket hela livet (hemma alltså, inte uppträtt) och mellan 2010-2012 tog jag ca 7 sånglektioner som jag tyckte gav mycket i form av stabilitet mm.

Men helt plötsligt för två år sedan, började det låta jättekonstigt när jag sjunger. Jag har inte sett något samband med uppvärmning, eller om jag sjungit mycket eller lite i perioden innan, men det är värre vissa dagar. Det uppstod verkligen från en dag till en annan, så först hoppades jag att det skulle gå över.

Jag kan oftast kontrollera det lite genom att fokusera på det, men jag litar inte på rösten och saknar den tiden då det bara var att sjunga! 

Jag sjunger så sett bara för min egen skull, men om man kan fixa det skulle jag bli överlycklig då jag nu bara blir ledsen när jag sjunger.

Det hörs speciellt i början här:

https://soundcloud.com/user-40878112-616565323/exempel

Tack på förhand <3

Annons:
Leramani
11/19/16, 3:07 AM
#1

Hej

Jag har lyssnat flera gånger.  Det är inte lätt att avgöra så här,  men om någon av mina elever skulle låta så,  skulle jag skicka hen till doktorn på öron näs och hals för kontroll av stämbanden och utlåtande om orsaken.  Om doktorn sa att allt var okej,  skulle jag försöka hjälpa.  Men inte utan doktorn.
Kan du spela in ett till exempel och då försöka sjunga ut lite mer,  även om det blir fel,  så blir det mer ledtrådar.

De Lapsus Resurgam

MissLouise
11/20/16, 2:14 PM
#2

Tusen tack för ditt svar!

Jag ska ringa min ÖNH-läkare imorgon och boka tid.

Jag var hos honom i maj för en annan sak och då tittade han även i halsen som var helt okej, fast då kollade han ju inte specifikt på stämbanden.

Vet du möjligtvis vad det kan vara? Ibland hjälper det om man vet lite mer vad man ska fråga honom ifall han inte direkt ser något fel :)

Jag ska spela in en ny ljudsnutt på tisdag, när jag har lägenheten för mig själv och kan sjunga ut mer.

Leramani
11/21/16, 12:12 AM
#3

Säg att du vill ha koll av stämbandens funktion för att kunna ta lektioner,  och att du konsulterat lärare som skickade dig till dr.  Jag har inte hört nåt liknande förut så nej,  jag vet inte.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: