Vad ska jag göra?
Heej!
Jag är en 15 årig tjej. Jag har sjungit sålänge jag kan minnas, jag har både uppträtt solo på skolans talang och skolavslutning. Men; saken är det att jag aldrig har fått någon riktig kritik, folk har sagt att jag sjunger bra, men det känns som folk säger det för vara ärliga. Hur vet man när folk är ärliga när de säger att man sjunger bra? Hur vet man om man sjunger bra? Det bästa är ju egentligen att fråga en "främling" för den personen bör ju våga, men det är ju lite konstigt om man bara frågar. Någon som har ett tips på vad jag kan göra??
Mvh Elin
Vi har ju en kritiksektion här på forumet där du kan lägga upp en video eller ett ljudklipp för kritik!
#1 jo, jag har sett det, men de videoklipp jag såg hade inte fått någon kritik, men a, jag kan ju testa.
Har du någon gång spelat in dig själv?
(Vad tycker du? Låter det som du vill?)
Det är svårt att basera om något är bra baserat på vad andra tycker eftersom det finns människor som tycker att klassisk sång är det enda som behagar deras öron och andra njuter när de får slå på lite dödsmetall.
Det ett par utomstående öron kan hjälpa dig med är att lyssna efter om det är rent eller inte.
Alternativt om du ger dem en bild av VAD du är ute efter, då kan de hjälpa dig att avgöra om du är där, i närheten eller inte alls.
(Ex. Du är ute efter stark volym - hör personen stark volym eller inte? = konkret svarp på om det låter som du vill.)
Är du med på hur jag tänker?
(Är helt säker på att många inte är eniga med mig här, vilket är helt okej och upp till var och en, men detta är mitt sätt att se på saken och jag ville gärna dela med mig av den).
….
Ett annat tips som är lite ovanligt men roligt att prova och sätter andra i en halvobekväm situation ibland…:
När någon säger "vad bra det var" - be dem då specificera VAD det var de gillade.
Helt plötsligt får man konkret info som man kan göra något med och glädjas åt, istället för att få luddigt beröm :)
Läskigt, men kul att göra! Prova :)
#3 ja jag hänger med dig helt och hållet och ja jag har spelat in mig själv, men många säger att det låter olika när man spelar in och i verkligeheten så har inte tänkt på det så mycket.
Jag har en mer mörkare röst men vet inte om det låter rent, därför vågar jag bland annat inte ta i riktigt men gjorde det en gång och mina vänner och musiklärare som är en artist typ blev helt stumma. De sa de aldrig hade hört mig sjunga så bra. Jag blev jätteglad, men vågar dock fortfarande inte ta i. Jag sjunger vldigt olika hela tiden ibland rolling in the deep och då tar jag i med en mrkt röst väldigt mycket och ibland mgic och då är det helt annorlunda, men är så osäker. Och nu har jag inget att spela in med för min dator kan inte det och min mobil är på lagning, men får göra det senare.
Men ja, så på vissa toner när jag sjunger vågar jag inte ta i och då bler det fel toner; vilket är jättejobbigt…
Ja, det kommer ju alltid att låta lite annorlunda inspelat, men jag tycker nog att en iPhone-inspelning till exempel, ger ett ganska bra humm om vad andra uppfattar.
Vi har ju ett inre och yttre hörande.
(Inre = håll för öronen och sjung ngt. Du kommer höra ett "ekande ljud" i huvudet.
Yttre = det ljudet vi tar upp med öronen).
Eftersom vi aldrig kan koppla bort det inre hörandet så är en inspelning det närmaste sättet vi kommer till att uppfatta hur andra hör oss.
Angående din mörka röst, så är jag osäker på om du menar mörk klangfärg, eller låg tonhöd (eller ibland rent av volym?).
Det är också svårt att ge råd utan att ha hört dig, så mitt förslag vore att kanske hugga tag i en sångpedagog för att få lite guidening på vägen och framförallt; lek och experimentera och VÅGA.
Kom bara ihåg att det alltid ska kännas bra i halsen.
=)
#5 tack! Ska sjunga på ett bröllop om inte sålänge så tänkte att en person skulle spela in så jag kunde lägga upp här så man får kritik på det.
Mörk o mörk, ag har en längre ton, supral (eller hur det stavas, är inte så bra på supral, alt. o de.) tror jag det heter när man har lägre röst och det har jag, ibland sjunger jag ljust men vet ej hur det låter, vissa säger bra, vissa säger dåligt men inget mer med det. Men ja, lägger upp filmen sen om någon vecka eller så :)
Tack för alla som gett feedback! :)