sånglektion-rädd?
hejje
Jag är 15 år och min största dröm är att bli artist och sjunga på stora scener!
Har försökt lära mig sjunga sedan jag föddes i princip. Nu vill jag ta tag i detta och bli faktiskt bra och leva ut drömmen. Det problemet jag har är att jag är för feg för sånglektioner? alltså man måste ju inte ta lektioner ifall man inte vill det men jag känner att jag gör det för annars blir jag ju inte tillräckligt bra. Kollar jag på videor där jag sjunger för något år sedan hör man ju att jag utvecklats en hel del, men det måste liksom fortfarande bli mycket bättre och jag tror inte jag kan lära mig det på egen hand.
Jag har kollat upp sånglektioner och pedagoger och har hittat några rätt bra som jag tror skulle kunna hjälpa mig. Jag vill verkligen börja men jag är liksom rädd? och jag vet inte varför? det känns bara så obekvämt och orimligt att jag skulle gå till någon jag inte känner och direkt börja sjunga? det skrämmer mig typ?
Hur kan jag komma över detta för jag vill ju verkligen gå men det blir som ett stopp ://
1)Först måste du hitta en sångpedagog som är rätt för dig. Det spelar ingen roll hur bra den är om det inte klickar mellan er.
Det borde gå bra att bara träffa någon helt förutsättningslöst och bara prata lite om vad du tänker och vad du vill. Om du tycker att det klickar så blir det inte lika läskigt att sjunga för den personen.
2) En annan väg att gå är att börja sjunga i kör. Det brukar alltid finnas behov v nya körmedlemmar.
Och ja, man kan gå med i en kyrkokör utan att vara religiös.
3) Leta efter sommarkurser med sång. Det är oftast körsång och inte så mycket individuellt, men det är en bra början.
4) På många håll i Sverige finns det både grundskolor och gymnasier som är inriktade på musik. Sök till ett sådant.
Det är alltid bra att lära sig samspela med andra, man lär av varandra. Solokarriären kan komma lite senare.
Bestäm dig för att du är värd att göra det här för dig själv.