Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1903 ggr
JoceyyLizard
2013-07-09 03:09
0

problem med halsen!

Hej!

Jag sjunger i kör och har gjort det sedan jag var ungefär 11/12 år (jag är 16,snart 17 nu) och för ett år sedan sådär så lärde jag mig äntligen att sjunga från magen! Men efter ungefär ett halvår eller mer så började jag få ont i halsen och min hals kändes sjuukt spänd varje gång jag sjöng minsta lilla och så är det än,flera månader senare! Jag trodde först att jag behövde vila halsen ett tag så jag sjöng inte på cirka tre månader men den pausen hjälpte inte alls! För tre veckor sedan var jag på en rockkonsert och där sjöng jag såklart som man gör på konserter men efteråt hade jag inte minsta ont i halsen ändå,var inte ens hes! Men då jag bara sjunger vanligt hemma så får jag ont på en gång? Jag har hört att det kan bero på att jag omedvetet spänner halsen då jag sjunger och att det är det som det beror på,och jag försöker att alltid sjunga upp innan,göra andningsövningar och sådär men det har slutat hjälpa! Vad ska jag göra? Hur ska jag göra för att kunna slappna av i halsen igen? Har ingen aning om varför det har blivit såhär :(

Mimmi
2013-07-09 11:11
0

Det låter som att du spänner och anstränger halsen på något sätt, ja. Tyvärr kan vi inte hjälpa dig mer än så! Du skulle behöva besöka en sångpedagog som kan lyssna och titta på dig när du sjunger och hjälpa dig att hitta rätt teknik. Eftersom du har ett specifikt problem räcker det säkert med 2-3 lektioner och behöver ju alltså inte bli superdyrt.

JoceyyLizard
2013-07-09 16:30
0

Okej,tack för svaret :)