Hur gör man?
Min sångpedagog säger ibland till mig att jag ska slappna av i käken, men det är helt omöjligt för mig. Vadå slappna av i käken?? Det kan man ju inte göra när man tar i och sjunger… Tänker jag.
Och jag kan sjunga väldigt högt och ljust, men jag kanske sjunger i falsett utan att veta om det? Och hur vet man om man tar i från magen? Mycket frågor här… Men vill lära mig sjunga någorlunda fint i alla fall, då jag älskar att just sjunga.
Tar man i från magen tror jag det kan vara svårt att spänna käken då man sjunger.
för att "hitta" magstödet kan man tex lägga sig på rygg och andas djupt med ena handen på magen och andra handen på bröstet. "maghanden" ska fara upp och ner men inte "brösthanden".
För att ännu bättre kunna använda magstödet kan du försöka att snabbt pressa ut all luft ur lungorna, att låta tss eller liknande hjälper.
När du står och ska sjunga ska du sen stå med rak rygg, nästan överdrivet och sjunga "framåt" inte "uppåt".
Andningsövningar som finns i tex yoga, karate eller liknande hjälper en att hitta rätt magstöd också. Även karatens "kiai" kräver magstöd och "ibuki" kräver enormt magstöd.
Spänd i käken kan man också vara för att man är nervös, testa att "stretcha" käken genom att öppna munnen så mycket du kan och även andra saker som att tex blåsa upp kinderna eller liknande. Meditation kan hjälpa också för att få rätt teknik och sluta spänna sig.
Hoppas du har fått nån hjälp iallafall
l'm back

Man kan visst slappna av i käkmusklerna när man sjunger och tar i. Man tar nämligen inte i med munnen utan med diafragman som trycker på lungorna underifrån och gör att lufttrycket i lungorna ökar och gör rösten starkare. Man kan vifta med käken hur mycket som helst samtidigt.
Om du sjunger i falsett kan man inte svara på utan att ha hört dig.
Man vet att man tar i från magen, när man har lärt sig hur.
De Lapsus Resurgam
#1 Åh, okej! Tack så mycket för tipset :D
#2 Åh, förstår verkligen inte hur :( Min käke är alltid jättespänd.
#3 testa förutom att lära dig att sjunga från diafragman att sjunga en stund sen att massera där du är spänd och tex öppna och stänga munnen några gånger och upprepa det när du blir spänd igen. Alltså att ha det som en "övning".
Jag har inte testat just det när det gäller sång men i karaten och annan träning det kan lära din kropp att minnas att den ska vara avslappnad när du sjunger (eller för mig då jag har hög gard)
l'm back

Du måste träffa en sångpedagog som visar dig hur man ska andas och hur man ska ge sången mer eller mindre kraft.
De Lapsus Resurgam
#5 Jag går till en sångpedagog! Hon har förklarat hur man ska andas - det är bara magen som ska röra sig - inte bröstkorgen - och man ska typ pusta ut liite, lite grann bara…. Det där med käken säger hon bara "slappna av i käken".

Om man har svårt att slappna av, ska man spänna allt man kan och sen slappna av.
De Lapsus Resurgam
De är viktigt med hur du andas när du vill lära dig använda stödet. En bra grej är att tänka att du ska fylla hela magen med luft, som en ballong när du andas in och sen att du trycker ifrån när du andas ut och då åker magen sakta in, försök att verkligen få ut all luft. Och när du då känner att du verkligen inte har mer luft så ska du ta i ännu mer! :) man har ofta mer luft än vad man tror.
Tack så mycket för alla era svar! :) Jag tar åt mig och övar.