Börja sjunga igen?
Hej allihopa!
Jag älskar att sjunga och när jag gick i 5:an sjöng jag riktigt bra. (OK, det där lät skrytsamt…) När jag sjöng i kyrkan på avslutningen var det några som grät! Men nu har jag börjat i ensembleklass och på 2 år har jag haft 4 sånglektioner! Jag har alltså tappat sångrösten nästan helt. Mitt nuvarande register, med piano är mellan lilla G och C som är i mitten av notbladet (om någon fatta.) Kan komma en eller två toner till upp men det låter inte bra. Och även de normala tonerna låter svajiga.
Jag älskar att sjunga samtidigt som jag spelar men behöver tips på hur jag ska träna rösten så jag uppnår mer stadighet och kan börja leta mig uppåt . Är i grund och botten en sopran och inte sällan första.
Om det var någon som förstod vad jag svamlade om, 100 🤗 till dig
Det låter som om att du bara måste vänja dig vid att sjunga igen! :) sjung för att det är roligt och tänk inte så mycket på om det låter bra eller inte för det kommer! :) Det är som med sport, har man lagt av en längre tid så presterar man inte lika bra som när man tränade aktivt men det kan man bygga upp igen :)