Konstruktiv kritik på egen låt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Nu vill vi ha lite konstruktiv kritik på en låt som är egengjord. Jag har skrivit text och sjunger och min vän Mathilda har gjort musiken i cubase. Vi har gått tre år på gymnasiet med inriktning musik och de här var en del av vårt projektarbete. Hoppas ni gillar! :) http://m.youtube.com/watch?v=VqrusmIFhw4&feature=plcp

Låten: Bra låt, men jag saknar det där som fastnar. Att melodin markeras med en upptrappning. Det känns som det skulle bli en kanonlåt om ni får till mera kontrast, svagt-starkt eller större variation i melodin. De ordlösa passagerna skulle kunna få mer markering och få märkas mer. Mer dramatik?
Tekniken: Dålig mic alt mixerbordet inställt på lite för lite diskant, eftersom konsonanter hörs dåligt. S, t osv. Första meningen; hör på ordet lost och past. Alternativt att sångerskan är dålig på att lägga s och t längst fram på tungspetsen. Men ljudet är lite bomullsaktigt och tyder på att det är mixningen som orsakar det.
Rösten: Bra. Skitbra röst med bra register och helt klockrent. Från "This is where I belong" kunde man kanske önska sig en högre växel? Mera kontrast mot versen. Mer passion? Tänk på vad orden säger och sjung det som om det vore en Norénpjäs. Ta ut svängarna mer.
Slutligen, får ni inte missförstå mig . Jag har nu kommenterat det som jag skulle göra för vem som helst som ger ut skivor och inte lagt nivån som för skolprojekt. Som skolprojekt äger det. Men det är ju inte så utvecklande att jag bara säger att det äger.
Med kärlek!
De Lapsus Resurgam
Tack för din kritik! :) De där med S och T är jag. Vissa ord har vi varit tvungna att lägga till T i efterhand för att man inte hör att jag sjunger dem överhuvudtaget. Låter likadant när jag pratar, haha.

Okej. Prova att öva på s och t, gör dem bara längst ut på tungspetsen, så blir de tydliga och mindre jobbiga att göra.
De Lapsus Resurgam
Jaha du menade Att jag skulle göra dem ute i tungspetsen. Trodde du menade tvärtom. Så gör jag redan. Men mina s blir så väldigt sssssss-iga när jag pratar, låter som en orm. Samma sak när jag sjunger. Trodde se var de du hade lagt märke till.