Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 5659 ggr
Lurvas11
2013-04-08 21:10
0

Sjunga upp

Hur brukar ni sjunga upp? Har ni någon gång inte sjungt upp alls, isåfall hur kände ni att rösten var då? Var det någon stor skillnad?

Hälsningar Lurvas11Glad

JazzBass
2013-04-10 08:12
2

Att sjunga upp är ungefär repetition av teknik. Har man bra teknik behöver man inte sjunga upp för att rösten ska fungera (utom kanske direkt på morgonen innan rösten kommit igång av vanligt tal), och har man dålig teknik blir det inte bättre av att sjunga upp med fel teknik. När/om man sjunger upp ska man se till att man absolut repeterar god teknik och inte faller in i gamla mönster, om man tidigare haft problem med rösten då man sjunger.

Det som uppvärmning dock kan vara bra för, är artikulationen. Som en gymnast måste vara uppvärmd för att prestera bra och vara smidig i kroppen behöver en sångare vara uppvärmd i musklerna i ansiktet och runt munhålan för att artikulationen ska vara bra. Men stämbanden i sig behöver inte värmas upp i ordagrann betydelse, de är redan uppvärma där de sitter inne i halsen speciellt om man talat normalt innan man börjar sjunga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

PaulinaB
2013-04-11 17:11
0

Jag vill ge tumme upp för JazzBass inlägg.

Jag sjunger ytterst sällan upp, mer än när jag är extremt trött/outsövd, för då måste jag pejla av "dagsformen". Ofta har jag en tendens att överkompensera för min trötthet med att låsa i kroppen.
Nog för att den utlimata lösningen vore lite mer sömn, men det är inte alltid man får den lyxen… 

=)

Själv? Känner du någon skillnad?

Lurvas11
2013-04-11 21:09
0

#1 Okej :)

#2 Min röst känns väldigt "skrovlig" om jag har en hel musiklektion (1 timme) utan att sjunga upp :)

Hälsningar Lurvas11Glad

Emmsii94
2013-08-09 12:03
0

Håller inte alls med. Självklart ska du sjunga upp! De håller rösten igång, man tänjer på musklerna och kan lära sig ta högre toner. Om du inte sjunger upp innan så kan du anstränga musklerna och lungorna på fel sätt. Börja med att sträcka på dig åt alla håll och kanter, de är viktigt att vara avslappnad när du sjunger! Massera käkarna, skaka på struphuvudet och försök stå med tyngd på hela foten. Böj lätt på knäna! Sen kan du göra lite röstövningar. Finns bra på http://www.voicecentre.se/stora-sangguiden/ Eller så kan du köpa boken där alla övningar finns med! :) Lycka till!

Leramani
2013-08-10 17:16
0

Att sjunga upp är en gammal myt. Man behöver inte värma upp,  om man har pratat och rört sig normalt någon timme. Det är bara när man vaknat på morgonen som man kan behöva uppvärmning.

Däremot är det bra att börja övningar och sång mjukt och inte ta i för mycket i början. Negativ inlärning är nämligen mycket svårt att bli av med.

De Lapsus Resurgam

Emmsii94
2013-08-11 11:28
0

Jag håller fortfarande inte med. Jag har sjungit upp inför konserten och sånglektioner i tre år nu och märker stor skillnad när jag inte gör det. Rösten blir skrovlig och jag når inte upp eller ner lika lätt. Och jag blir spänd i hela kroppen. #5 av Leramani, jag är medveten om att du har erfarenhet inom musik sen många år tillbaka. Man får väl prova vilket sätt man tycker är bäst helt enkelt. Lurvas11, lycka till!

Leramani
2013-08-11 12:51
0

Om man blir hes och skrovlig av att sjunga en timme, så har man fel teknik.  Om man får bättre teknik av att "sjunga upp" så kan man försöka iaktta vad som ändras,  vad man gör exakt i början som man har ändrat till efter uppsjungning och sedan göra så från början.

De Lapsus Resurgam

wiixe
2013-08-15 23:54
0

#1 Min sångpedagog har alltid sagt att utan en ordentlig uppsjungning blir rösten lätt skadad. Man har tex mycket lättare för att bli hes, eller, som du skrev, inte kunna artikulera ordentligt. 

#5 Vad jag vet så sjunger väll dom flesta stora artister också upp, innan dom går ut på scenen, för att kunna ta alla höga toner etc.

Men vad vet jag. Man kanske måste prova sig fram..
Iallafall, jag håller helt med #1 & #4; självklart ska man sjunga upp! :)

Mhv Martina 

http://unknownsigh.tumblr.com

tlover
2013-08-17 09:48
1

Vilken "sida" som än har rätt skulle jag aldrig ställa mig på scen utan att sjunga upp för åtminstånde psykiskt betyder det mycket för en hel del.

(att känna sig mindre spänd är ju definitivt inte dåligt för sången)

l'm back