Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 1815 ggr
JoceyyLizard
2013-08-13 18:52
0

hjäälp

Hej!

På sistone har jag kunnat sjunga utan att få några större problem men nu har min hals börjat spänna sig igen och jag blir hes  om jag försöker sjunga + att jag får ont i halsen :/  Det är sjukt jobbigt, och jag kan inte gå till en sångcoach heller tydligen för mina föräldrar tycker inte att jag sjunger tillräckligt mycket på allvar för att ta lektioner hos en sådan..vad ska jag göra? Kan inte slappna av i halsen, några tips på hur jag inte ska spänna den då jag sjunger?

JoceyyLizard
2013-08-14 03:06
0

skulle vara väldigt bra om jag kunde få svar så snart som möjligt ochså

JazzBass
2013-08-14 08:37
0

Det är när du börjar sjunga som det är viktigt att öva in rätt teknik, då en sån är a och o för att sången ska fungera bra i fortsättningen. Därför är det NU du bör ta sånglektioner, och inte om några år för att försöka rätta till en dålig teknik, vilket kan vara mycket svårt. (Vet av egen erfarenhet). Säg det åt dina föräldrar. 😉 Men det viktigaste är att du sjunger ut ordentligt och inte försöker hålla tillbaka i onödan. Jag kan själv t.ex. inte sjunga bra i en kyrka som åhörare eftersom jag håller tillbaka för mycket på grund av att alla andra ju sjunger så svagt och jag är för blyg för att överrösta alla andra. (Kom att tänka på detta då jag var på en begravning i fredags och det sjöngs några psalmer då, med viskningsvolym ungefär). Det är inte alls bra för rösten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JoceyyLizard
2013-08-14 18:07
0

Tack för svar :) Jag vet att jag behöver sjunga ut mer för jag gör inte alltid det eftersom jag inte så ofta är ensam hemma och eftersom jag så lätt får ont i halsen så brukar jag hålla tillbaka för det mesta då jag sjunger, men får försöka öva på att sjunga ut mer då. Jag ska försöka övertala mina föräldrar att få ta sånglektioner om det verkligen är så viktigt för att få en bra teknik! :)

Leramani
2013-08-15 00:06
0

Om du kan spela in när du sjunger,  video, så man ser dig när du sjunger, och kan höra hur det låter, skulle jag kunna svara på frågan,  men jag behöver ju se/höra dig först.  Det vore ju ett sätt att få hjälp.

De Lapsus Resurgam

JoceyyLizard
2013-08-15 01:07
0

https://www.youtube.com/watch?v=XmeDLP0pBV0

här är en video från min youtube! :) har fler i min youtubekanal men i den här tar jag liksom i mer än jag brukar göra då jag sjunger :)

Leramani
2013-08-17 03:46
0

Hm. Jag tycker verkligen du ska ta kontakt med en sångpedagog. Röstmaterialet låter bra, men du andas inte bra och du har svårt med tonträffningen.  Jag skulle gärna hjälpa dig,  jag vet inte var du bor. Jag finns i göteborg om du vill få en gratis konsultation och få tips för vad du ska jobba på.

Leramani

De Lapsus Resurgam

JoceyyLizard
2013-08-17 20:46
0

#6 Jag har hört förut att jag inte andas bra,men vad menar du med det? Och hur märks det? :) Jag bor ganska långt ifrån Göteborg så det går nog inte.. :/ Men jag ska försöka träffa en sångpedagog om det verkligen behövs,tack för hjälpen!

Leramani
2013-08-18 02:04
0

Du andas på fel ställen,  det märks att du har dålig kontroll på luften, du behöver andas mer än vad som funkar med text och frasering.  Du orkar inte hålla rätt ton, tonen sjunkar och det kan bero på hur du gör med luften. En sångpedagog kan lära dig hur du ska göra.

De Lapsus Resurgam