Få bättre röst ?
Hej, jag är med i en liten musikal som min skola ordnade för treor upp till sexor. (Jag går i sexan). Så jag gick med. Min bästa vän (Som går i femman) och en jätte bra kompis från min klass och en annan från min klass är med där. Sedan även andra pojkar och flickor som jag brukar vara med. Vi känner ju såklart varandra jätte bra då vi går i en liten skola (63 elever ungefär). Men nu till saken. Det ska vara 2 ''huvudpersoner'' som skall sjunga solo. Alex och Sofie. Jag blev Alex.. En pojke som sjunger solo med Sofie. Har inte svårt för att lära mig repliker, sångtexter och så. Men jag kanske inte har världens bästa röst. Alla säger det, men kanske delvis dock för att vara snälla. Imorgon avgörs det påriktigt. Men som det ser ut nu. Är det bara jag och en annan pojke som det står emellan. Men den där pojken tycker jag sjunger bättre än han. Och ja då beslutade vi som 80 % att jag skulle bli. Men dock inte helt 100 %. Men imorgon beslutas alla roller. Men nu babblade jag bara på. Men nu frågan.
Kan jag lära mig sjunga bättre utan någon sångpedagog/Sånglärare ? Och isåfall hur ?

Ja det kan du. Men inte än. Du bör vänta till efter åtminstone 15 års ålder, för att halsen ska ha vuxit klart innan du börjar träna teknik på riktigt.
Det du kan göra redan nu, är att få hjälp (t ex av en sångpedagog) med att lära dig att få ut det mesta som går ur en sång, hur man ska tänka för att uttrycka det som texten innehåller och hur man ska göra rent praktiskt när man står på en scen.
De Lapsus Resurgam