Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2730 ggr
Unibrow
0

Neutral Larynx??

Jag håller på och försöker lära mig hur jag ska göra för att kunna sjunga på ett bra och hållbart sätt. Och jag har då insett att min larynx rör på sig ganska mycket när jag sjunger. Jag försöker med "lip rolls" men jag rör fortfarande på larynxen, finns det några andra övningar eller saker jag kan göra? och ska larynxen vara absolut stilla eller  kan det röra sig lite upp och ner?

Leramani
2

Allting mellan svalget - det du ser om du gapar - och nedåt i halsen till nyckelbenen är ett område som styrs av autonoma nervsystemet och det behöver - bör - du inte bry dig om alls.  Det styr du med tanken och  det är så för att direkt kontroll av stämbanden inte är bra. Vi har inte direkt kontroll av våra inre organ. Vi kan t ex inte styra hur magen smälter maten.

Om larynx rör på sig, så är det för att det behövs. Larynx är där dina stämband finns och om du sjunger olika toner, så behöver larynx spänna och slappna dina stämband för att göra dessa olika toner.

Det ska röra på sig.

De Lapsus Resurgam

Unibrow
0

Hur gör man då när man sjunger höga toner? Någonstans har jag fått för mig att när larynxen åker upp så skär den av luften och gör så att man sjunger svagare och att till slut stryper rösten helt, och att en "neutral" larynx ska användas när man sjunger höga toner eller använder sig av belting. Eller  handlar det  helt om att använda sig av andra  tekniker?

Leramani
0

Larynx är latinska namnet för stället i halsen där stämbanden sitter. Om det inte rör på sig,  kan du  inte sjunga alls.

De Lapsus Resurgam

Unibrow
0

Oj okey, så att ha en neutral larynx, betyder det att man slappnar av i sväljmusklerna så att dom inte håller på och spänner sig? Eller tramsar jag nu? Det är så himla svårt att hålla koll på alla termer som finns .

Leramani
3

Slappna av i halsen är viktigt. Om du spänner dig i tungroten och allting nedanför den, så blir du hes lätt och får svårare att sjunga.

De Lapsus Resurgam

JazzBass
1

Bra svar av Leramani ovan. Jag tänkte bara tillägga att man i viss mån kan styra struphuvudets position och på det viset få lite olika klang i rösten - lägre ner ger mörkare klang, högre upp ger ljusare. Men, man ska inte på nåt konstigt sätt försöka pressa det ner eller upp, utan när man formar munnen för att sjunga en mörkare klang med färre övertoner eller en ljusare med fler sådana, så följer struphuvudet med automatiskt. Man behöver alltså inte tänka desto mer på struphuvudets placering när man sjunger. Troligtvis är det tvärtom en ren nackdel och kan verka kontraproduktivt, i och med att man kan börja spänna halsmusklerna fel och därmed göra det svårare att sjunga rätt.

För att få fram bärande höga toner i olika röstlägen behövs ett avslappnat svalg och tillräckligt bra stöd i huvudsak. Beroende på röstläge spelar vokalerna man sjunger på också betydelse. Det är egentligen bara i ren huvudklang (eller Neutral inom CVT) som vokalen inte har nån betydelse i höga tonlägen. I andra röstlägen får man modifiera vokalerna något för att det ska gå bra att sjunga högt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

danlo
0

Oj vilka gammalmodiga svar. Det går visst att vänja sig av med att dra upp struphuvudet när man sjunger. Man kan till och med öva det till ett sån avslappnat läge att det ligger något lägre än i vanliga fall, och där har du dina såkallade "flöjt-toner" som tex Mariah Carey brukar ta ibland. Fullständig avslappning är nyckeln till det hela. Ja, struphuvudet ska rör sig lite, men inte guppa upp och ned.