Behöver kritik
Tjolahopp!
Jag har noll självförtroende gällande sång. Eller snarare; jag kan absolut inte få någon att ge mig konstruktiv kritik. Är dönervös för att sjunga inför någon annan än familjen på grund av katastroferfarenheter den enda gången jag vågade gå hos en sångpedagog.
Jag VET att jag inte direkt är duktig på att sjunga, men så länge det inte är helt åt h-vete är jag nöjd. Jag känner att man alltid kan bli bättre och behöver verkligen, verkligen få konstruktiv kritik så att jag vet vad jag behöver öva på. Tycker själv att jag låter rätt "hård" på rösten, saknar liksom den där mjukheten som sång oftast bör ha :S
Inte låter det nu alls så dåligt som du fick mig att förvänta mig efter det du skrev, utan tvärtom tycker jag det låter helt lovande. Lite synd om du fått negativa erfarenheter av att gå till en sångpedagog, det finns många bra såna också som kan hjälpa med det personliga uttrycket och tekniken. Tycker du har bådadera hyfsat bra under kontroll redan men det finns utrymme för finslipning ändå.
Angående hårdheten som du funderar på, så har du provat sjunga i en större lokal (typ kyrka) med mer rumseko? Eller lagt på lite reverb i mixningen? Det är ett sätt att göra rösten lite rundare, så den låter lite mindre pang på/in your face som man säger. Det är ofta lättare att sjunga snyggt med lite eko på rösten, bara det inte går till överdrift med mängden.
Bra sätt att utvecklas, förutom sånglektioner, är att gå med i en kör eller sjunga i nåt band. Tror en kör kunde vara nåt för dig. Efter ett tag kanske du känner dig redo att ta dig an nåt solo?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Oh, tack så mycket! Jag är just nu väldigt bunden till mitt piano som enda övningssätt och måste således koncentrera mig på pianot också ( när jag inte gör det enkelt för mig som under inspelningen ovan, då jag ju bara spelade noterna jag sjöng) men jag känner att när jag kommer bort från pianot och får lite mera plats, att rösten får mera klang i hela kroppen.
Är det någonting som någon av er upplevt? Att när man spelar ett annat instrument samtidigt kan man inte riktigt leva ut sången?
Jag brukar sällan spela in när jag sjunger och har därför inte lagt på eko eller så någon gång, men jag har förstått att det kan vara bra att spela in så att man verkligen kan få höra sig själv utifrån.
Ska helt klart fundera på att gå med i en kör! Jag känner mig så otroligt blottat när jag står själv framför en lärare att det helt låser sig.
Angående det personliga uttrycket så tycker jag att det är otroligt svårt att verkligen få någonting eget- att sjunga andras låtar (tänk vanliga typ abba eller liknande) har aldrig riktigt fallit mig i smaken. Man låter ju ändå aldrig precis som dem och det finns ju ingen mening i det heller 🙂Jag känner däremot att de gånger jag "härmar" någonting mera operaaktigt blir själva sången bättre ….
Ja absolut är det lite hämmande att spela ett instrument samtidigt som man ska försöka koncentrera sig fullt ut på sången. Även om man kan både spela och sjunga en låt helt perfekt så är det en helt annan sak att göra båda delarna samtidigt. Det krävs väldigt mycket träning för att få det att funka bra. Då talar jag inte om att spela samma melodi som man sjunger, utan att kompa sig själv. Själv har jag lärt mig göra det hyfsat obehindrat, alltså spela bas (mitt huvudinstrument) och sjunga samtidigt, men det tog flera år innan det började löpa någorlunda enkelt. Var tvungen att hoppa över en del låtar för att de var för svåra att sjunga och spela samtidigt. Det behöver jag sällan göra längre.
Har du nån bekant som spelar piano, eller gitarr för den delen? Då kunde ni kanske bilda en duett, där du får koncentrera dig på sången och h*n helt på sitt instrument, kanske även sjunga lite stämmor om h*n kan. Annars kanske du kan ta lite pianolektioner, eller gitarr, och lära dig lite grunder för att kompa dig själv?
Tror också fortfarande att en kör skulle vara bra för dig att vänja dig med att sjunga inför folk. Det är alltid lättare tillsammans med andra, man känner sig lite mindre utlämnad åt sitt öde på det viset.
Lycka till! 🙂
Jag kan en del om att kompa på pianot, men har kompat för lite för att kunna det bra - tagit pianolektioner men då inriktat mig på att spela klassisk musik efter noter. Jag kan ta i princip alla ackord, men men det kommer man inte särskilt långt.. Ska experimentera lite och se vad jag kan hitta på.
Faktiskt så kan min pappa spela gitarr riktigt bra så det vore ju ett alternativ. Det händer att vi spelar tillsammans, jag på piano och han på gitarr, men jag har inte funderat på att han kan spela gitarr och jag sjunga. Ska helt klart göra ett försök senare idag!
Tack så mycket för all hjälp! :D Hör gärna mera respons också, det skadar ju aldrig^^
Låter ju som du har alla förutsättningar för att kunna öva lite mer och bli bättre och bättre! Kul också om din pappa är bra på gitarr. Tror han skulle bli jätteglad om du frågade om ni kunde spela lite tillsammans. 🙂
Om du kan en massa ackord redan har du ju bra grunder att också kompa dig själv! Det gäller att lära sig olika kadenser (ackordföjljder) och sakta men säkert lära sig hur dom låter. Börja med någon enkel kadens som t.ex. den vanliga popkadensen I - V - vi - IV och lär dig den i ett par tre olika tonarter så kommer du långt. Romerska bokstäver står för tonsteg, och är ett sätt att skriva ut ackord till en låt som inte har nån bestämd tonart. Den här nämnda kadensen motsvarar de här ackorden i några olika tonarter:
C-dur: C - G - Am - F
F-dur: F - C - Dm - Bb
G-dur: G - D - Em - C
D-dur: D - A - Hm - G
Att spela olika låtar i olika tonarter är ett bra sätt att träna på att spela på gehör. Likaså att ta ut ackorden i låtar som man gillar. Det går trögt i början men man lär sig med tiden hur allt låter. Nu är det idag visserligen 20 år sedan jag började ta mina första steg att lära mig spela gitarr på gehör och ta ut låtar, men redan efter något år började det gå mycket lättare. Några år till så klarade jag ta ut nästan vilka "vanliga" låtar som helst, med ganska så avancerade ackord som maj9, 13, 7+9, 7b9 o.s.v. Köp lite "notböcker" med ackord, inte noter, och text förstås, och spela efter dem. Det är bra att komma bort från noterna ibland om man är för bunden av dem. (Själv är jag dock helt usel på notläsning, borde ha jobbat mer för att bli bättre på det i tiderna. Men jag är glad att jag har jobbat så mycket med mitt gehör istället att jag ändå kan spela det mesta utan problem).
Du nämnde att du ska experimentera lite. Jättebra! Det lär man sig massor på. 🙂

Jaha, jag hör en lite nervös men klangligt fin röst, tonrätt, lika stark i båda ändar av registret (i sången) och jag hör då inget fel. 🤔
Möjligen skulle du kunna hålla ut bättre i slutet av varje fras, och den lilla detaljer blir nog bättre om du är mindre spänd. Du har inget att vara rädd för, fortsätt sjunga och ha roligt. Jag håller med Jazzbas, gå med i en kör eller nåt sånt. Musik är läkedom för själen. :)
De Lapsus Resurgam
Tack så mycket för alla fina kommentarer! Det har verkligen hjälpt :)
Har börjat öva på en ny låt nu (bland alla andra hundra jag sjunger) och blivit helt kär i låten. Scarborough fair är det. Otroligt vacker! Känner dock att det är svårt att göra den rättvisa.. När det går så högt som det gör får jag svårt att uttala orden och att det är på engelska försvårar också det hela. Så jag måste verkligen jobba på artikulationen känner jag. Men förutom det…
Idag har jag flera timmar stått framför en spegel och sjungit, för att verkligen se att jag sänker tungan ordentligt och så. Känner en stor skillnad, men vet inte om det bara är bra. Vad tror ni? Tar hemskt gärna emot konstruktiv kritik!
Här sjunger och spelar jag: http://youtu.be/UgRhrU7FWbw
Förresten, lyssna på henne som sjunger den: http://www.youtube.com/watch?v=wiZJP_XLmrQ
Hur får man till en sån perfekt ton egentligen? Är det något man måste.. födas med, eller kan det tränas till?
Åh. Spelade precis in en till version då jag inte tog i lika hårt. Vet inte vad som blir bäst.. Vill gärna höra era synpunkter!
Lättare att hålla tonen rak om jag inte sjunger ut lika hårt..
Ps. Texten är helt åt h-vete, men jag fokuserar inte på den x)