Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 4486 ggr
Agnez94
2013-12-21 18:09
1

Problem som uppstått

Hej svejs!

Jag har nyligen börjat sjunga hos en sångpedagog (september 2013) och har gjort ganska stora framsteg (tycker jag). Jag sjöng i en kör på gymnasiet men hade inte tillräckligt stort omfång så jag blev utkastad - jag sjöng alt och hade en oktav och några toner till kanske. Mitt främsta mål hos sångpedagogen blev därför att vidga detta omfång vilket har gått hyfsat bra. Jag låter inte super men tonerna börja formas i sakta mak. Min sångpedagog tror att jag skulle kunna sjunga sopran om vi övar mycket. Nu till mitt problem: 

När jag sjunger höga toner får jag lätt "ont" i halsen, mest en trötthetskänsla och så blir jag hes om jag sjunger mycket så. Jag vet att man ska sjunga med magstödet och magen rör sig när jag sjunger (antar att det är magstödet?) så jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att bli av med det. Jag vill ju öva de höga tonerna så jag ska kunna sjunga sopran. Anmärk dock detta: Problemet uppstod för några veckor (2-3) sen. Innan dess har jag inte haft detta problem (?!). Vad gör jag? Jag träffar inte min pedagog förrän 17 januari! 

Tilläggas ska kanske att jag sover med öppet fönster om natten, kan det vara skadligt?

VÄLDIGT tacksam för svar

Sjöstjärna
2013-12-21 18:16
0

Nej det är absolut inte skadligt att sova med öppet fönster, tvärtom! Men det är ju förkylningstider så kanske att du har en infektion i kroppen?

Även om du sjungit i kör tidigare så gissar jag att du sjungit betydligt mer intensivt den här hösten än tigiare, dessutom i register som du inte är van vid. Det kan mycket väl vara träningsvärks som du upplever i halsen (om du nu inte håller på att bli förkyld). Låt rösten vila en vecka och börja sedan med lite lätta övningar igen och se hur det känns. Har man övat intensivt under en period tycker jag ofta att jag märker en större utveckling av rösten om jag tar en paus och låter den vila unde ren period.

Angeånde ditt röstläge så är det väldigt vanligt att en alt egentligen är otränad sopran, ge det lite tid bara så kommer det nya registret att sätta sig och kännas mer bekvämt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Leramani
2013-12-22 00:12
0

Jag tror nog att det beror på att man lätt spänner sig när man ska sjunga "högre" än man är van sedan tidigare. Spänningen gör att man blir trött i rösten och sen hes.  Om hesheten inte kvarstår till nästa dag,  är det mycket troligt att det är spänningsrelaterat. Spänningen sitter oftast i att man försöker ta i för mycket på ljusare toner och har spända stämband. Stämbanden behöver få vara avslappnade för att kunna vibrera och göra toner.

Vad gäller röstläget, så är det människan som har hittat på "alt" och "sopran", för att kunna skriva musik för röster med ljus och grov klang.

Egentligen är det ingen skillnad och man sjunger inte annorlunda i sopranläge, bara lättare. Ju "högre" ton, desto mindre kraft behövs.
Alla människor har nånstans 3-4 oktaver tillgängliga,  om man kan använda dem beror på om man lyckas slappna av och lita på att kroppen kan sjunga.  Tänk att du behöver mindre kraft på "högre" toner och försök att inte spänna dig i tungroten (tungans bakre del)

eller i halsen, käken, svalget när du sjunger. Det är bara magen som behöver jobba.  Läs artikeln om stödet här på sajten.

De Lapsus Resurgam

Agnez94
2013-12-22 10:29
0

Hej!
Tack så mycket för svar! Jag har läst artikeln om stödet innan jag skrev detta inlägg. Ska försöka slappna av när jag sjunger nästa gång. Men tror ni på att jag ska vila en vecka? Kanske lite av spänningarna försvinner då. Jag har känt att mina käkar varit spända till och från den senaste tiden - det kanske är där problemet sitter?

Leramani
2013-12-22 18:34
0

Spänningarna försvinner om du koncentrerar dig på det. Vila hjälper inte.  Om du vill hitta spänningarna, spänn käkarna och halsen allt du kan och håll så 10 sekunder,  sen kan du slappna av.

Samma gäller gommen,  det som är taket i svalget,  där finns en mjuk del som man flyttar på när man sjunger.  Hitta den,  försök spänna den och slappna sedan av och lär dig hur detta känns, så kan du sedan lära dig att märka när du spänner dig. När man spänner mjuka gommen så spänns samtidigt musklerna runt stämbanden och det samma gäller avslappningen.

En bra övning är att sitta bekvämt, blunda, och börja med att hitta var man spänner näsvingarna,  spänna dem i 5 sekunder, sedan slappna av. Gå sedan ett snäpp ner till munnen. Spänn den 5 sekunder och slappna av. Spänn tungan och slappna av.  Spänn mjuka gommen,  sedan svalget,  försök hitta neråt i svalget och spänna/slappna av. Spänn käkarna,  halsen - utsidans muskler - , axlar, armar osv.

Jättebra att göra innan man ska ha sånglektion.

En bra akutövning för avslappning i tungan är att sjunga på RRRRRR. Härma en gammal ringklocka. Tungan ska jobba och det ska bli riktiga RR.

De Lapsus Resurgam

Agnez94
2013-12-30 16:03
1

Jag har provat att göra spänn-avslappningsövningarna => riktigt bra för koordinationen! Och veta hur man lär sig att slappna av. Sen gjorde jag det att jag sa konsonanter (från magstödsartiklen) och kom på att jag inte använder magstödet tillräckligt! Så nu hoppas jag det ska bli bättre. Tack för tipsen! 😃