Mitt sång register idag
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte kolla hur mitt register ser ut nu för tiden då jag inte sjungit regelbundet på ett år och känner mig rätt ur form.
Innan jag spelade in videon så sjöng jag upp i ungefär 5 minuter.
OBS Jag försöker bara ta tonerna så snabbt och tydligt som möjligt så det är inte specielt vackert att lyssna på.
Säger man att jag klarar ungefär 3 oktaver då jag sjunger G# i fyra olika oktaver? Är dålig på det där med "strukna" (1-strukna F# typ),
Så nån får gärna berätta vilket G# jag börjar och slutar på :)
Hur ser ditt sång register ut idag?

Ja du har drygt 3 oktaver och börjar på lilla g till tvåstrukna aiss nånstans.
De Lapsus Resurgam
#1 Tack! :) Fast jag vet att jag börjar videon på G#/Ab slutar på G#/Ab (det ser man om man kollar på pianot).
Vad skulle du säga att jag var av baryton och tenor?
Har fått sjunga både baryton, tenor och bas i kör beroende på låt så jag är lite osäker på vad jag ska klassas som.

Det lutar åt tenor. Svårt att säga utan att prova några övningar, men jag skulle tro att du kan få några toner till åt båda håll. Neråt i synnerhet låter det tänjbart. Det där med uppdelning i olika röster är egentligen bara ett påhitt för att kunna underlätta för körledare. Du kan sjunga alla tre om du vill.
De Lapsus Resurgam
#3 jag vet att jag kan gå någon ton både upp och ner men jag tror inte det låter vackert i den form jag är i nu :) (Bör inte klassas som sång). dessutom kändes det inte bra att försöka gå högre.
Man ska vara rädd om rösten, känns det fel så är det fel (brukar jag köra på) :)

Naturligtvis ska man vara rädd om rösten.
De Lapsus Resurgam