Hur lågt kan ni tjejer gå?
Hej hopp!
Jag är lite intresserad av hur lågt ni tjejer kan gå? Jag vet inte riktigt själv men kan väl återkomma med det. Tror ni att det går att träna att gå lägre? Skriv gärna ålder, hur länge ni sjungit och i vilket tonläge ni brukar sjunga i. Gärna genre också!
Om ni vill kan ni skriva högst ton också.
Jag är sopran - sjukt ljus sopran (-.-) jag kommer ner till vissa alt stämmor inte lägre…
Är snart 20 och började sjunga när jag var 4 kanske, men gick inte på kör förrän jag började gymnasiet då jag har ett självförtroende som ligger under marken, eller hade iaf ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
hur högt kan du gå? Någon viss låt som du kan ge exempel på?
Jag tror jag går ner till allra lägst altstämman, kanske någon tenor-ton men inte säker.
HAr du hört Phantom of the opera med nightwish (tror jag dom heter) hennes stämma kommer jag upp till hel utan problem, vänta kan länka
http://www.youtube.com/watch?v=gqN8_YGQdU4
HEnnes stämma är en barnlek
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag är andrasopran och kommer ner till lilla f ungefär. Fast då låter det inte jättebra eftersom att det inte är mitt naturliga tonläge.
Är också sopran. Kommer väl inte sådär jättelågt…
we're always chasing that paradise
Jag tror jag ligger en oktav under mitten C:et, men jag kan nog inte direkt sjunga där. Går det att träna upp att gå lägre?
Hittade förresten en bra sida där alla noter står utskrivna.
http://musik-instrument.se/omfang/
Förövrigt en bra sida tycker jag!
Träna och träna… Det kan gå, men du kommer aldrig ifrån det faktum att du förmodligen har ett idealläge där din röst låter som bäst. Det kanske inte är det läget du vill ha, men det får man träna på tills det låter bra och tills du trivs där. Oftast är det väl så att man har ett visst register som inte är sådär helt lätt att utöka, men man lär sig att få till en bra ton även i de lägre och högre, svårare delarna av registret. Bara för att man har ett register som går väldigt lågt eller väldigt högt betyder det inte att man ska sjunga där. Man kan, men det är inte det ideala för sin egen röst. Du skriver att du ligger en oktav under mitten c-et, vilket skulle betyda att din lägsta ton är lilla c, vilket är lågt. Om du inte har sjungit länge bör du kanske inte försöka att sjunga lågt, och att öka sitt register nedåt är förmodligen inte det första man ska göra när man precis börjat sjunga.
Jag trodde t.ex att jag var en låg alt när jag började sjunga, för att jag inte hade tränat min röst och jag försökte sjunga i samma tonläge som jag pratade eller lite lägre. Det var väl också så att jag ville vara alt, av någon anledning. Lärde mig sedan att sjunga med magstöd och sånt där och upptäckte att jag egentligen var sopran. Så kan det gå. Man får lära sig att acceptera sin röst och inte försöka tvinga den att sjunga lägre eller högre än vad den är gjord för. Man kan, ibland, ta några enstaka toner i en sång som är högre/lägre än normalt, men är inte det viktigaste att fokusera på när man lär sig sjunga.
Hoppsan. Sorry för långt inlägg.
Jo, jag kan gå ganska lågt men men kan sjunga nästan hela sopranregistret, går hos sångpedagog och övar på det. Hade lite drygt en oktav sjungbara toner innan jag kom dit (blev till och med utkastad från en kör pga av det 😉). Kan nog gå till trestrukna C när jag är uppvärmd. Tycker bara det är intressant teoretisk om man exempelvis skulle kunna lära sig sjunga tenor som tjej
Att sjunga tenor kräver ett längre struphuvud än vad tjejer normalt har. Teoretiskt sätt skulle det gå, om man hade fysiken till det. Men frågan är varför, när man istället kan jobba med det man har.
Tycker mest bara det är en kul grej, att kunna få ut det mesta av sitt register. Sen tycker jag det skulle var coolt att kunna sjunga tenor, bara en liten grej. Tror aldrig jag kommer lyckas dock. 🤪
Jag är 13 år och kan sjunga ganska högt, kan sjunga skrikiga låtar som tex let it go, because of you och massa mer. Jag har A i musik betyg då min lärare beundrar min röst och mitt pianospel! :)