Gråter vid inspelning, hindra?
Haha den här frågan kanske är lite konstig.. Men jag försöker spela in undertiden jag sjunger en låt som ska vara till en video för min hund (som lever). Men saken är den att texten beskriver så bra om hur mycket jag älskar henne så jag håller på att börja gråta. Så ni kan ju föreställa er hur det låter 😂
Har ni några tips, big problem.. 😮
Många gånger kan det ju bli väldigt emotionellt när låten vi sjunger handlar om något/någon som står oss nära eller är viktig(t) för oss.
Ett vanligt sätt att komma till bukt med detta är att flytta handlingen/känslan/tillägnan i låten en bit ifrån sig själv.
För dig som kanske sjunger till din hund om hur mycket du älskar henne kanske det skulle kunna funka att du tänker att du ska sjunga "om en tjej som älskar sin hund väldigt mycket" eller att man tänker på något annat som inte berör en precis lika mycket.
Det är bra att du verkligen menar det du sjunger och det ska du absolut inte ta bort, men när det blir lite FÖR nära så har vi ofta svårt att hantera det, därför brukar jag föreslå att flytta det en liten bit bort. :)
Detta är förstås bara mitt sätt att se på saken och jag är säker på att det finns fler fantastiska tips som kommer att trilla in här :)
Förstår precis vad du menar. Själv har jag också svårt med för känslosamma texter. Det finns helt enkelt fraser som har förmågan att punktera lungorna på mig och skapa en klump i halsen som gör det omöjligt att sjunga. Nåt riktigt bra tips har jag tyvärr inte, annat än att försöka distansera sig så gott man kan, som PaulinaB redan föreslog. Kanske kan vara värt att försöka koncentrera sig på det tekniska framförandet av melodin istället för att tänka för mycket på vad man sjunger egentligen? Lättare sagt än gjort dock.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Du skulle ju kunna ta ut svängen ordentligt. Sjung igenom låten några gånger och låt tårararna komma, gå igenom känslorna ordentligt så att du har det gjort. När det gäller skratt är det så man gör, när man repar och börjar skratta pga nånting i texten, så går man hela vägen och skrattar ur sig det, så går det att sjunga det sedan utan att dra på munnen.
En vits blir ju till slut inte rolig, när man har skrattat klart. Jag kan tänka mig att det är samma sak med sådant som får en att bli rörd.
Men det kan dyka upp när man inte är beredd. Jag sjöng i en kyrka på julotta en gång och när jag står där och sjunger en låt så inser jag plötsligt hur man skulle kunna tolka texten på ett ekivokt sätt och blir så full i skratt. Jag hade problem med det resten av låten. Inte roligt.
Det är bättre när man kan repa ur sig det innan man står inför publik.
De Lapsus Resurgam