Toner och toner...
Hej! Jag har ett litet problem. Vad är toner? Vad menas med att man sjunger helt fel toner. Och hur kan man lära sig att sjunga rätt toner. Är det att man har samma röst hela tiden eller vad. Mina kompisar tycker jag sjunger bra men vissa tycker att jag inte riktigt "prickar" alla toner eller vad de menar. Snälla hjälp mig att lära mig. Jag kan lägga upp en video snart så får ni se vad ni tycker.

Okej. När du sjunger så kan du sjunga "uppåt" och "nedåt", så ljudet blir ljusare eller mörkare. I västvärlden har man sedan 700 år delat upp alla dessa ljud (frekvenser) i ett system, där man anger vilken frekvens som anses vara en ton i något man kallar skalan.
Skalan är typ en lista av dessa godkända toner. Om du har tillgång till ett piano, en keyboard, en gitarr eller annat instrument, så kan du på det spela toner. När vi sjunger så kan vi sjunga dessa godkända toner, så att vi kan sjunga tillsammans med andra som spelar på instrument. Det låter nämligen bättre när man använder samma toner, än om alla spelar lite varsomhelst i frekvenserna, och det senare kallas falskt.
Egentligen finns det inga falska toner, det är bara för att vi ska kunna göra musik tillsammans som låter trevligt, som vi har kommit överens om vilka toner vi ska använda. I indien använder man fler toner än här, och där finns fler toner på instrumenten.
Så när dina vänner tycker att du inte prickar tonerna, så är det för att du inte använder samma toner som musiken i övrigt gör. Det går att lära sig att hitta de godkända tonerna, med att öva på dem.
De Lapsus Resurgam
Jag hänger med lite grann. Men hur ska jag kunna öva på detta. Ge mig en sekund och jag ska bara ladda upp en liten video.
http://youtu.be/yr0w__nv1dc Kolla detta och hjälp mig med min sång. Ge tips om hur den ska bli så bra som möjligt :)

Rösten är det inget fel på, du har inga röstfel vad jag kan höra, men du sjunger väldigt falskt, du följer inte ackorden och du sjunger för lågt. Detta är bra, för att det går att göra något åt det. Man kan öva sig att sjunga rätt toner. Det är dock inget jag kan göra över nätet, du behöver träffa en sångpedagog som kan hjälpa dig med det. Om du bor i närheten av göteborg, kan jag hjälpa dig, i annat fall får du leta reda på en sångpedagog och be om hjälp att få bättre gehör. (Gehör: förmågan att sjunga rätt toner).
De Lapsus Resurgam
Okej tack'! Jag har anmält mig hos en sång pedagog men har tränat lite själv ? Du tyckte jag sjung lite för mörk ton? Jag har FÖRSÖKT att utveckla detta. http://youtu.be/gsPEEktDRNQ
??

Jag skrev att du sjunger för lågt och då menade jag att du sjunger en ton för lågt i frekvens, så den blir lägre i frekvens än den ton du ska sjunga. Dvs falskt. En del sjunger falskt högre än den rätta frekvensen och det är ett annat slags problem, det beror på spänningar och kan vara svårt att bli av med. De som sjunger för lågt i förhållande till tonen har lättare att lära om, då det är brist på muskelarbete och ovana som orsakar det.
I ditt fall är det ovana och att du aldrig lärt dig höra skillnaden mellan den ton du hör i musik och den ton du gör när du sjunger, så att det blir samma ton, du sjunger ganska slarvigt. Att du får träffa en pedagog är jättebra. Lycka till!
De Lapsus Resurgam
Tack:)
Har du sett ett piano, du vet en sån där stor möbel med en massa svarta och vita knappar på. Varje knapp är en ton. Tonerna på pianot låter mörka på vänster sida och blir "ljusare" ju längre till höger du går. Det är rena hel och halv toner. Oftast när folk sjunger falskt är det för att dem inte prickar tonen. Det går att jämföra med att ta en ton som ligger mellan två tangenter på pianot. Och visst går det att öva upp sitt gehör och teknik för att missa mer sällan. Men det finns inget knep bara hårt arbete och stor mängd tid för lite förbättring.

#9 DaniPoo: STor mängd tid, gäller för en del och inte för andra. Det beror helt på varför man har svårt att hitta tonen och det finns ett otal anledningar. Det finns ingen generell sanning hur lång tid det tar, det är helt individuellt.
De Lapsus Resurgam
#10 kan stämma. Men vill man blir riktigt tonsäker och det inte är medfött så brukar man få jobba rätt hårt för det

#11 Ja, om det är därför man sjunger falskt. Det finns ett otal andra anledningar som går mycket snabbare att avhjälpa, därför varierar det mycket hur mycket tid och ansträngning som behövs. Man ska akta sig för att uttala sig för tvärsäkert utifrån enbart sin egen horisont, för man kan skada andras syn på sin förmåga och chansen att bli bättre, helt i onödan.
De Lapsus Resurgam
#12 är dock lite nyfiken på vilka andra anledningar till att man sjunger falskt du syftar på. Ok om man inte hör sig själv kan det ju bli falskt men det har oftast inte med dig att göra utan mer att du har dålig medhörning. Annars kan det kanske bli falskt om du försöker pressa upp dig på toner du inte klarar av. Men sånna hinder brukar också ta tid och övning att övervinna och du kan alltid försöka utvinna en gnutta extra vilket du mycket väl bör veta. Den allra vanligaste anledningen jag tycker mig se är folk som inte är medvetna om att dem sjunger falskt och det är inte något som är lätt att åtgärda, mitt ex har jobbat på sitt gehör i många år och tagit privat lektioner samt pluggat sång i gymnasiet. Hon sjunger fortfarande inte helt rent även om hon har blivit mycket bättre. Jag säger det inte för att vara elak men sanningen är den att det är väldigt många som saknar gehör och därför inte kan sjunga rent från början utan måste jobba hårt för det. Sen finns det dem som har naturligt bra gehör och inte alls sjunger falskt. Jag har aldrig behövt jobba speciellt mycket med mitt gehör, har varit relativt tonsäker hela mitt liv vilket inte är något jag vill gå och skryta med. Men jag stöttade alltid mitt ex att träna och bli bättre och inspirerades själv av att se henne jobba så hårt och inte ge upp.

Jag är utbildad sångare och har gett sånglektioner till andra i många år. Dels kan man sjunga falskt för att man har för mycket tryck mot stämbanden, eller för att man har för lite. Man kan sjunga falskt för att man alltid sjunger tillsammans med musik på hög volym och därför inte är van att höra sig själv. Att sakna gehör kan bero på flera olika saker. Man kan vara ovan att sjunga och inte ha haft någon förebild, så man helt enkelt saknar referensramar. Man kan vara omedveten om att sång innebär muskelarbete och därför inte ens försöker, man tror att det kommer av sig själv. Man kan höra dåligt på vissa frekvenser och därför sjunga falskt i dessa lägen. Osv.
De Lapsus Resurgam
Din bästa definition på dåligt gehör var "Man kan höra dåligt på vissa frekvenser och därför sjunga falskt i dessa lägen.".
Man föds ett visst gehör med och det kan ha med både hjärnan och/eller öronen att göra. Har det med kontroll av kroppen att göra så är det "tecknik" och det vågar jag påstå går i regel snabbare att träna upp än gehöret.
Hör du inte dig själv för att du blir överröstad är det ett externt problem men ändå från person hur bra hörsel man har.
En person som verkligen känner sin röst vet hur det känns att ta vissa toner har ofta inte lika stora problem med att bli överöstad. Han/hon känner mycket man måste spänna sina muskler hur det känns och minns det.
Känner man inte sin röst så tar det ofta tid att lära känna den och har man dålig hörsel och bara kan sjunga på lägre volymer så får man göra det tills man känner sin röst så bättre.
Hur som helst så ser jag att det tar ett tag att öva bort det falska och att man får jobba för det om det är ett problem.
Sjunger du lika rent som andra i din ålder men sämmre än din idol som är 15 år äldre så är det inget problem och det blir bättre naturligt med tiden du sjunger. Man kan inte gå från 0 till 100 över en natt. Föds man på 99 är det en annan femma (men dem kallas underbarn)
Intressant diskussion. Jag tror inte nån föds med bra gehör, men jag tror musikalisk stimulans under den tidiga barndomen är väldigt viktig. Generna lär påverka hur musikalisk man är och därmed göra det lättare eller svårare att lära sig, men ingen lär sig sjunga eller spela instrument utan träning. Mycket få småbarn i 2-3-årsåldern sjunger kristallklart, då de inte har nån utvecklad teknik då ännu, men de blir ofta märkbart bättre på det redan några år senare bara de får fortsatt musikalisk stimulans och sjunger ofta. Nu har jag inte vetenskapliga referenser till det, men jag tror att personer som inte sjungit så mycket i den tidiga barndomen har märkbart svårare i skolåldern att sjunga rent, och har sämre gehör överlag och hör inte att de sjunger falskt. Det är dock aldrig för sent att träna upp gehör och renhet i sången. Det är troligtvis lättast gjort under sina första levnadsår, men aldrig omöjligt. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Håller med till viss del, Menar ju själv att det alltid går att träna bort det falska men att det ofta tar tid. Och gehöret kan jag se att vissa har fått av sig själva och aldrig behövt träna på, medans andra får kämpa rätt ordentligt för att träna upp det. :)
Så är det.
Intressant nog brukar folk ha märkbart lättare för att höra när andra sjunger falskt (t.ex. i Idol eller liknande) än när de själva gör det. Det är nånting som gör att man inte lyssnar på sig själv alls lika noga som när man lyssnar på andra. Personer som har problem med renheten eller är helt ute och seglar borde uppmärksammas mer om detta, så de lyssnar lika väl på sig själva som på musiken som kommer utifrån.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

#15 Tack för lite mansplaining. ^^
De Lapsus Resurgam

En sak jag undrar över ibland är om det alls är möjligt att ha fullständig avsaknad av gehör. Jag har exempelvis en person i min närhet, som gärna lyssnar till musik, och som också gärna sjunger, men mycket falskt, utan att höra att det är falskt. Han kan inte heller stämma en gitarr med hjälp av stämpipa eller stämgaffel, utan enbart med hjälp av ett instrument som visar när tonen är rätt.
Men att ändå tycka om musik verkar ändå på mig som att personen uppfattar tonerna, eftersom jag utgår ifrån att det inte kan vara bara rytm och text det handlar om - jag kan ju ha fel där.
Tack förresten Leramani för att du delar med dig, inte bara av det du kan om sång, utan nu gav du mig ett nytt ord också, som jag inte hade hört förr. Just på det här området är jag ganska övertygad om att din kunskap är mycket större än min, och det verkar hoppfullt om det skulle handla om träning, men jag är inte övertygad om att alla har tillräckligt stor drift att komma fram till att sjunga rätt/vackert/rent/etc, för att det ska finnas en framkomlig väg dit. Personen jag nämner är redan rätt gammal, och för mig är det mer en undran hur det alls är möjligt, eftersom jag själv hör det så tydligt.
Och tondövheten kan så klart också innefatta att man inte uppfattar sin egen roll i ett samtal, och inte märker när kommentarerna man fäller är nedvärderande, även om de inte avses så. Att man är så inne i sin egen värld att allt runtomkring bara är obetydliga bihang. Jag tror inte att det är särskilt mycket en fråga om man mot kvinna, även om det träffar på spiken i just de situationer där det ser så ut. Jag upplever oftare det motsatta, och det kan ju vara en könsfråga, men jag ser det mer som personliga egenskaper.
Och det är en annan dimension av tondövhet.

Mansplaining är ett nytt rätt populärt ord, betecknar när en man som kan lite i ett område, med viss självpåtagen pondus föreläser om samma område för en kvinna som kan betydligt mer och har mycket erfarenhet, oftast utan att han är medveten om detta, han lyssnar nämligen inte. Händer inte alltför sällan , så ordet används mycket. ^^
Kvinnor besitter störrre språkliga färdigheter och använder dem som vapen, eftersom de inte har samma möjlighet att använda kroppstyrka, tolkningsföreträde, beslutande positioner eller högre ekonomisk status.
De Lapsus Resurgam
Jag tror vissa uppfattar att det är toner som spelas rytmiskt men har svårt att uppfatta mer minimala skillnader mellan olika frekvenser.