Privatlektioner
Hej.
Jag har tänkt börja ta sånglektioner hos en sångpedagog, jag vill gärna veta vad ni har tyckt om att göra det. Kände ni att ni blev bättre, hur ofta går/gick ni, hur var det?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En riktig sångpedagog gör stor skillnad. Det finns ju naturligtvis de som är bättre och sämre som inom alla yrken. Men några lektioner hos en sångpedagog gör gott! Jag brukar ta 8-10 lektioner intensivt per år… För att fräscha upp kunskaperna!
Det är dyrt, men verkligen värt det om man menar allvar med sin sång!
Sångpedagoger kan, likt vilka andra lärare som helst, vara väldigt olika!
Jag går hos två stycken just nu. Den ena har jag gått hos i ett par år. Med henne sjunger jag främst pop och klassiskt och hon har verkligen hjälpt mig att hitta min huvudklang och känna mig säker med den. Jag har fått en hel hög med nyttiga tips som jag använder mig av hela tiden. Jag har även fått mer scenvana då vi ungefär två gånger per år har konserter där alla hennes elever uppträder. Jag går till henne ungefär en gång i månaden och får alltid sångläxor i form av låtar och övningar att träna på emellan gångerna. Det har verkligen varit värt det att gå till henne.
Min andra sångpedagog har jag inte tagit lektioner med särskilt länge. Med henne sjunger jag mer soul och rock, och vi fokuserar mer på att få in känsla, kraft och uttryck i sången istället för att gå in alltför mycket på tekniken. I början gick jag till henne en gång i veckan för att vi ordentligt skulle lära känna varandra och hur vi funkar tillsammans, men nu går jag till henne en gång i månaden. Tillsammans med henne har jag lärt mig att våga ta plats och släppa fram all volym och höjd jag har i min röst. Jag har upptäckt en helt ny sida av min bröströst som känns superbra.
Jag har verkligen haft tur med mina sångpedagoger och nästan hittat rätt på en gång. När jag var yngre däremot så tog jag ett par lektioner med en rysk kvinna som inte alls var bra. Jag kände inte alls att jag utvecklades och hon påstod t.ex. att man inte skulle sjunga när man hade mens!
Spännande, har ingen erfarenhet av sångpedagoger. Så det var intressant läsning.
Jag har tagit privatlektioner hos en som utbildar sig till sångpedagog. 250 kr/timme betalade jag och det var verkligen värt vart enda öre kan jag säga. Vi körde 10 lektioner/termin och varje lektion var 1 timme lång. Hade stora problem med sången innan jag började hos henne men efter bara nån lektion hade jag förbättrats så otroligt mycket så jag trodde knappt att det var sant! Gick hos henne i 1 och ½ år och ska kanske fortsätta ta några lektioner till hösten.