Sång iFokus

Sång

Etikett: sångkritik-lätt
Läst 2413 ggr
emilia95
1

Så mycket kritik ni bara orkar! ;-)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker att det är lite smått dött här så man måste ju göra nått för att liva upp det lite! ;-D

Så här är ett videoklipp på mig som ni kan ge så mycket kritik på som ni bara kan!

Mimmi
0

Tycker att du verkligen har gjort låten till din egen, vilket är superbra. Jag är så himlarns trött på att höra folk göra covers som låter precis som originalet!

Jag gillar din röst också, och att du vågar blanda din bröströst och din huvudklang. Tyvärr var ju ljudet på den här videon inte superbra, så det är svårt att höra allt man vill! Det jag tänkte på var att det för mig låter lite som att du pressar en del från halsen. Det kan ju hända att det bara är så det låter. Vad du bör tänka på om du känner att det stämmer är att hålla halsen väldigt öppen och ta i från magen istället. Prova att stoppa händerna på höfterna när du sjunger, så känner du när du verkligen tar i från rätt ställe. Att ta i från magen ger dig inte bara en finare klang som inte låter pressad, utan det skadar inte halsen och gör att du kan få till mycket mer volym.

Att alltid se till att man sjunger med ordentligt med luft hjälper också mycket, både för en fin ton och för att man inte ska ta i från halsen. Det lät även på vissa ställen som att du kanske kunde ha haft lite mer luft att jobba med. Ett superbra knep jag har lärt mig är att, när man hinner, alltid andas ut ordentligt just innan man ska börja sjunga för att sedan ta ett djupt andetag precis innan man tar ton. Detta gör att man inte andas in för tidigt och står och håller andan fram till att man börjar.

Bra jobbat, jag gillar det!

emilia95
0

Tack mendet där om att jag har gjort den till min egen är inte riktigt sant för jag har isället "härmat" Maia Hirasawa jag är inte riktigt så wild and crazy än men jag jobbar på att våga göra egna tolkningar ;-)

MajaL
0

Puttar upp denna. Ska ta mig tid att lyssna när jag kommer hem från stan tänkte jag. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Nu har jag också lyssnat! :)

Har inte så mycket mera att tillföra än det Mimmi redan skrivit. Jag tycker mig känna var du är i de olika tonerna och jag liksom Mimmi, tycker det känns som om det pressas ut från halsen och stämbanden lite här och var.

Slår också ett slag för magen. :)

Vissa höga toner kände jag att du tappade, det var kanske luften som började ta slut. Där hade magen kunnat ge dig mera kraft och stöd i rösten och hjälpt dig att hålla ut.

Jag gillar din röst i övrigt! Fortsätt, du är jätteduktig! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

emilia95
0

Tack! :-D Ja jag känner det själv ofta så nu går nästan all träning ut på att alltid ha ett stöd ifrån magen ;-)

MajaL
0

#5 Det låter som en jättebra taktik! :)

Haha, apropå detta med stöd från magen. Det var så komiskt när jag tog studenten nu i början av sommaren. Alla i klassen tappade rösten efter några minuter på lastbilen, utom jag och en kille i klassen.

Vi sjöng och ropade ju på flaket. MEN, jag (och han) använde magen istället för stämbanden, vilket resulterade i att jag fick otrolig värk i magen (muskeln man "tar i" med) dagen efter. :)

Men rösten levde livet, var oförändrad och i prima form.

Upplever man detta efter ett träningspass så har man ett klart tecken på att man använt rätt stöd. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se