Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 2826 ggr
emilia95
0

Hitta bröstregistret

Jag skulle jätte gärna vilja ha tips på övningar eller knep för att hitta bröstregistret i dom högre tonerna. Jag kan klara högre toner i bröstregistret för när jag väl hittar dit så gär det sååå bra men jag måste leka lite hit och dit med rösten först. Jag brukar sjunga en uppvärmning där man sjunger "Now now now" om känner igen den men jag vill ha fler tips!

MajaL
0

Hum, ja du. Jag själv hittade dit genom att sjunga vissa sånger (efter att ha värmt upp hela rösten, nerifrån och upp så att säga) som krävde bröstregistret.

Efter ett tag upptäckte jag hur man skulle bära sig åt. Jag har i nuläget inget mera tips till dig, men ska se om jag kan hitta något mera konkret.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Yes, efter att ha kollat runt lite så kan jag ge lite konkreta övningstips. Du kan testa ropa "hallå!", "åhej", "nej" och dylikt. Testa det i några omgångar. Så du tar exempelvis "hallå" några gånger efter varann. Du kan testa att försöka få det att "flyta". Skulle tro du hittar det lättast då.

Det är ju vårat talläge, bröstregistret. Vi använder oss oftast av bröstregistret när vi talar, ja och fullrösten också dels.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Mimmi
0

Ett "knep" som fungerar väldigt bra för mig är att gå in med en mörk inställning. På t.ex. soullåtar når jag otroligt lätt mina höga toner i bröströsten eftersom verserna på sådana låtar är väldigt mörka. Om man börjar mjukt, mörkt och avslappnat känns det inte alls lika jobbigt att ta sig upp och man undviker spänningar som gör ont och skadar rösten. Det är väldigt viktigt att ta i från magen och inte halsen, speciellt vid högre bröströsttoner. Annars kan man skada rösten ordentligt. Så försök få in en mörk och avslappnad inställning, tänk det som att dina stämband ska vara anpassade för mörka toner - inte ljusa.

Sedan är det ju såklart otroligt viktigt att sjunga upp - extra viktigt när det kommer till sådant här!

För mig har det också handlat mycket om att bara låta tonen komma och inte hålla tillbaka den. Man måste våga lita på sin röst och ibland bara kasta iväg tonen och låta det gå hur det vill med den. När man väl har upptäckt hur mycket höjd och volym man faktiskt har är det mycket enklare att hitta tillbaka till den rösten och försöka få lite mer kontroll över det hela. Så det är ett tips - hitta någon plats där du verkligen vågar sjunga ut! Där du vågar sjunga högt och fult om det råkar bli så. Det kan kännas svårt att våga sjunga ordentligt hemma på sitt rum när familjen sitter och tittar på TV i rummet bredvid.

Ett annat tips är att försöka hitta en mix. Höga toner med enbart brösröst är väldigt påfrestande och man kan få till en precis lika snygg ton med en mix. Jag håller själv på att hitta en ordentlig mix, så jag har inte riktigt några knep att ge dig när det kommer till hur man gör. Men det hela går ut på att man ska blanda bröst- och huvudregistret. Det finns gott om Youtube-videor med bra övningar!

Hoppas du kände att du fick lite hjälp, just din fråga är en väldigt knepig en!

Mimmi
0

Jag vet att jag har någon övning som borde passa det här ganska bra. Jag ska se om jag kan hitta den!

emilia95
0

Jag ska försöka pröva så snart som möjligt och så ska jag försöka komma över att jag tror att det hörs ut hemma så att jag kan ta i lite mer ;-)