Lågt... högt ?
Jag kan inte alls mycket om sång, så då frågar jag er!
Jag är väldigt rädd för att sjunga inför andra, men har ändå älskat att sjunga säkert sen jag var.. 6 år? Alltså har jag alltid sjungit lågt för mig själv, nästan hela tiden. Jag kan komma mycket högre upp och klarar att sjunga saker jag inte klarar om jag sjunger högt. Känner också att det känns väldigt mycket bättre när jag sjunger lägre, som om det är skönare för rösten, låter bättre och allt blir bara mjukare.
Är det så här för alla?
Jag vet inte hur jag ska formulera min fråga bra, men är det så att jag är så bra som jag är när jag sjunger lågt "egentligen", bara att jag inte har tillräckligt stark röst för att klara att sjunga så när jag sjunger högre?
Vad tror ni, är nyckel till det hela att skaffa en starkare röst? 
När du säger att du alltid sjunger lågt - pratar du då om volym eller tonhöjd?
Volym, ungefär som låg prat-volym.
Nyckeln till starkare röst är lungorna och påblåset. Att kontrollera hur mycket luft du släpper ut från lungorna. Var "vibrerar" det när du sjunger? Magen, bröstet eller vart känner du att det vibrerar?
Har svårt att känna det, antingen i halsen eller möjligen bröstet.
#4 Ja, det låter sannolikt. Det ska komma från magen för att få styrka i rösten. Om du antingen lägger handen på magen eller om du sätter händerna på höfterna, så ska du känna när det vibrerar rätt.
Tror vi ska ha några övningar här som kan hjälpa dig att "hitta rätt". Ska se om jag kan hitta de åt dig.
Här har vi en tidigare tråd där vi diskuterat magstödet.
Tack så mycket! 
Det handlar, precis som Maja skrev, om att ta i från magen och diafragman istället för halsen.
Nu i början skulle jag rekommendera att du alltid försöker ha händerna i midjan för att kontrollera att du tar i från rätt ställe. Testa att sätta händerna i midjan och samtidigt säga "ha ha ha" med ett väldigt överdrivet h och ordentlig kraft. Om du då känner att musklerna i magen och midjan jobbar gör du rätt. Försök sedan att ha kvar samma inställning när du försöker sjunga som vanligt.
Tack för alla svaren, men jag undrar fortfarande om min lilla teori om varför det låter bättre när jag sjunger med lägre volym stämmer eller om det är så för alla.
Dvs. att jag "egentligen" sjunger som jag gör när jag sjunger lågt, men inte klarar att sjunga så när jag sjunger med högre volym?
#9 Det kan låta bättre med lägre volym om du inte behärskar de högre tonerna, vilket då kan bero på att du inte har magstöd.
Hur du "egentligen" sjunger är lite per defenition. Jag återkommer med hänvisning till en artikel om just detta snart.
Kika här, det handlar om register.
När du använder bröstregistret kan det kännas bekantare för dig då det även är ditt talläge oftast.
Jag tror också det kan ha att göra med att just att nynna är väldigt naturligt avslappnat. När du nynnar eller sjunger tyst behöver du sällan tänka på att slappna av - det kommer av sig självt. När du däremot höjer volymen på din sång krävs det plötsligt mer teknik och vana för att det ska kännas lika bra och avslappnat. Är man avslappnad kan man klara av mer i sin sång, helt enkelt.
Mitt tips till dig är helt enkelt att nöta. Jag är säker på att du klarar av lika mycket med högre volym om du bara får in rätt teknik. Du vet ju redan att du kan ta de där tonerna, så det är bara tekniken som saknas när du försöker öka volymen.
Tack för alla bra svar!
Har planerat att ta runt 10 lektioner med en sångpedagog i år. Fårhoppas att jag kan få hjälp med att sjunga med högre volym och lära mig sjunga med magen,
Låter som en jättebra idé! Du kommer upptäcka att du kan klara av mycket mer än du tror, lycka till!