Hjälp med översättning
Så jag och min kompis gör MVG uppgift på engelskan. Vi ska översätta engelska nationalsången till svenska :D Vi har faktiskt försökt gör det typ 1000 gånger men det går bara inte!!! När vi översätter det så typ det blir helt konstigt och har inget sens (sa min vår lärare) så jag undrar om ni kan hjälpa oss <3 <3 <3 <3 <3 att översätta den till svenska :)
God save our Queen,
Long live our nobel Queen,
God save the Queen:
Send her victorious,
Happy and glorious,
Long to reign over us:
God save the Queen
Thy (VAD FAN BETYDER DET?) choicest gifts store
On her be pleased to pour;
Long may she reign:
May she defend our laws,
And ever give us cause
To sing with heart and voice
God save the Queen
Men då blir det ju inte mycket till er egen läxa ju ;D
Nämen jag säger inte att ni ska göra våra läxor hehehe men vi kan bara inte översätta den :)
Men, det är ju eran läxa att översätta rite? :3 om vi gör det år er, så har vi gjort eran läxa xD
tips, ge oss det ni har översätt med så hjälper vi er därifrån?
okej så här har vi gjort det.
Gud rädda vår ärande drottning,
Må den nobla drottningen leva länge,
Gud rädda drottningen,
Skicka henne säger,
Lycklig och ärande,
Må henne regera länge över oss,
Gud räddade drottningen
Gud rädda vår drottning
länge leve vår nobla drottning
Skicka henne segrandes eller skicka henne seger
Lycklig och härlig
Thy (VAD FAN BETYDER DET?) choicest gifts store
Thy - din / eder
utsökta present affär
Då det är en MVG-uppgift är det ju tydligt att ni ska klara av att översätta texten själva för att ligga på den betygsnivån. Att bara översätta åt er lär er inte mycket. Ni verkar ju ha klarat det helt okej själva, det handlar bara om att få det hela till lite mer vettig svenska. När man översätter kan man inte alltid göra det ordagrant, utan i många fall behöver man ändra ordföljden eller lägga till saker för att det ska fungera på svenska.
Jag skulle också tipsa om att du startar en tråd även på Språk i Fokus, de är riktigt duktiga där.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Save" skulle jag inte översätta som "rädda" ; hon är väl inte i fara?
Googlade lite på texten; det står
Thy choicest gifts in store,
On her be pleased to pour
och då handlar det inte om presentaffär…
Försök få orden i en vettigare ordning innan ni översätter. Det gäller ju att förstå vad det står, inte att försöka åstadkomma poesi.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#7 haha du har rätt xD ska ju vara typ i beredskap / sparad. det rä svårt att göra andras läxor spec om man får stycken ifrån texten sådär^^
#8 Tror inte att betydelsen av "save" ska vara "spara" heller (Gud, spara vår drottning låter inte bra) utan snarare "bevara", dvs håll henne trygg.
#9 nu är du på fel mening, det är inte 'save' vi pratar om ' Thy choicest gifts in store '
# Nja, både fel och rätt i så fall. Jag missuppfattade som du säger att ni menade "in store"… Men jag envisas ändå precis som # 7 med att "save" inte översätts bra med "rädda" i det här sammanhanget, utan bör översättas med "bevara".
#11 ändå fel :) men visst bevara låter troligen bättre i sammanhanget ^^
Jag är värdelös på engelska. =/
Okej, trevlig för dig!
Uppgiften är klar.