Sjunga med magen?
Hej!
Alla säger att det är såå viktigt att "sjunga med magen", och inte med halsen… Men jag kan inte det! xD Allvarligt. Hur gör man? Jag är inte bra på att sjunga eller så, men jag sjunger i alla fall inte falskt. Så jag vill ju kunna bli bättre. Eller något.
Jag har läst rätt mycket på nätet, och försökt massor. Men det "vibrerar" alltid från halsen, inte från magen. Hehe… Någon som har lite super-tips eller något? x)
Det är otroligt viktigt, men kan vara lite knepigt!
Den här videon visar ett bra sätt att hitta sitt magstöd: http://www.youtube.com/watch?v=cYH_f-lZr4M
Jättebra video som #1 tipsat om. Ett annat tips är att lägga händerna på magen eller sätta de i sidorna, så känner du lättare när magen vibrerar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, tack så mycket. :P
SÄg till igen om det inte skulle gå. :)
Testa ta ett långt djupt och mörkt "Aaaaaaaa". Det brukar hamnai magen av sig självt. :)

#4 - filmen hjälpte lite faktiskt. Det funkade, när jag sitter sådär, men inte när jag står… Hmm.
Försök få det att funka när du står i första hand. Sätt händerna på höfterna så känner du vibrationerna lättare.

Okej, får fortsätta försöka :)
Tänk inte på att sjunga så vackert som möjligt. Försök sjunga mörkt. :)

haha, okej. Men jag har försökt, och det går bara inte! :O Det är något fel på mig mage, den vill inte ta i… x)
Jag tror att du får börja där det fungerar - alltså när du sitter ned. Sedan gäller det bara att nöta, så att det sätter sig i muskelminnet. Steg för steg kan du sedan ta dig upp till stående. Det kommer inte att komma på en gång, det gäller att ha massvis med tålamod.
Har du testat att göra s-ljudet de gör i videon fast stående? Får du med magen då?

Att sjunga med stödet har ingenting med mörkhet i rösten att göra. En bra övning för att få igång stödet är att stå upp, rak i ryggen med händerna i sidorna/på magen. Man använder stödet olika från person till person så det är olika vart man känner det bäst.
Sen "stöter" du ut ljud ur munnen. Du kan testa med bokstaven P, T, S, olika konsonanter alltså. Olika ord. "Hej" osv.
Du ska känna att magen "stöter" till samtidigt. Det är samma teknik när du väl sjunger sen fast du drar ut på stödet istället för att använda det stötvis. Hoppas att jag var till någon hjälp.
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
#11 Nja, jag hittade det första gången genom att sjunga mörkt, fast det varierar nog från person till person förstås.
Att använda mörk röst är kanske inte det bästa knepet, då riktigt mörka toner har en tendens att bli väldigt luftiga. Däremot är det bra att börja på en plats i ens register där man känner sig väldigt stabil och bekväm, gärna i ton med rösten man använder när man pratar. Detta är oftast något mörkare än vad man kanske normalt sjunger med när man sjunger med någon artist på radion eller liknande. Här kan det vara lite enklare att hitta sitt stöd.
Att använda uttrycket "mörk röst" kan därför vara ganska missvisande.
Metoden att stöta ut konsonanter som Fridoliin testade om har jag självt använt och vet fungerar bra! Jag tror dock att man kanske behöver höra sångövningen för att förstå den fullt ut, men jag hoppas att MiniAndMe förstår då det är en riktigt bra övning!
#13 Ja, det var så jag menade. Ja jag hade fel ordval.

11 - tack, det funkar :) Det går bättre nu i alla fall, tack alla ;)