Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 6518 ggr
Tintaglia
2011-10-07 18:49
0

Rösten läcker

Jag har sjungit i skolkörer samt ett par andra körer i olika omgångar, men inga avancerade värstingkörer precis. Har precis börjat i en nystartad kör efter flera års uppehåll och det är så fantastiskt roligt! Jag har en ordinär röst - inte solist direkt men passar bra i kör och sjunger för närvarande första sopran. Men jag undrar över en sak. Jag tycker att min röst läcker - räknas det som ett "fel"? Vad beror det på och kan man genom träning göra något åt det? Jag skulle vilja ha en klarare röst.

Fridoliin
2011-10-07 19:11
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad menar du med att rösten läcker?

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Mimmi
2011-10-07 19:12
0

Menar du att din röst känns lite luftig - att det "läcker" ut mycket luft trots att du inte producerar en särskilt stark ton?

Tintaglia
2011-10-07 19:27
0

Ja, det liksom "väser".

Mimmi
2011-10-07 20:54
0

En luftig röst beror på att stämbanden inte stänger sig riktigt, då läcker det luft mellan dem. Ett sätt att undvika detta är faktiskt, konstigt nog, att öka luftflödet. Det du behöver för att bli av med luftigheten är oftast mycket luft!

Men det kan även bero på att dina stämband är svullna. Det kan alltså även bero på t.ex. att du sjunger på ett sätt som irriterar dem eller har en ihållande förkylning.

Tintaglia
2011-10-07 22:15
0

Ok - att sjunga starkare helt enkelt? Det låter ju ungefär som jag har uppfattat saken, för det är så det låter när jag bara går o gnolar tyst hemma i köket utan att "ta i från magen". Det låter betydligt bättre när jag tar i när jag skärper till mig med kören t ex, eller när jag övar "riktigt" hemma. Men om det läcker i de högre tonerna även när jag sjunger starkare? Hur vet jag om jag har fel teknik då? Och vad kan jag i så fall göra för att rätta till det?

Fridoliin
2011-10-07 23:49
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stöd stöd och åter stöd. Då jag snarare har tvärtemot hur du har det, jag behöver alltså öva på att bli luftigare, så har jag tyvärr inga bra tips. :/

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Mimmi
2011-10-07 23:52
0

Det kan finnas en skillnad mellan att sjunga starkare och öka påblåset (använda mer luft och öka lufttrycket). Sjunga starkare knan man missuppfatta och använda stämbanden till. Det man behöver jobba med för att undvika en luftig röst är magstödet och luften när man sjunger - inte stämbanden.

Att det läcker i de högre tonerna är väldigt vanligt. Det blir svårare och svårare att få till en fyllig och stark ton ju högre man går. Det gäller då att jobba med sin hvudklang, delen av rösten man använder för ljusa toner. Många har en väldigt luftig huvudklang i början, och det råder man bot på genom att dels tänka på luften och men även genom att vänja sig vid att använda sin huvudklang så att man kan få ordentlig kraft även där.

Om du ofta känner att du har ont i halsen eller känner dig hes efter att du har sjungit är det ett ganska tydligt tecken på att du gör något fel. Är ju svårt att säga vad du ska göra för att rätta till det när jag inte vet vad det är du kan göra fel, om du ens gör något fel!

Tintaglia
2011-10-08 10:58
0

Ok, tack snälla för svar. Har ett hyfsat magstöd fick jag veta när jag sjöng upp för körledaren, men det har väl legat i träda några år och behöver tränas upp… Jag behöver också tänka på att inte spänna mig i hals/nacke, det låter klart bättre då jag slappnar av.