Låtinlärning
Då jag just kommit med i en kör har jag fått en hel bunt med noter på låtar jag ska lära mig.
Tänkte därför att det skulle vara bra med en tråd där vi kan dela med oss av tips vi har för att lära oss låtar på bästa sätt! Både melodi och text, såklart.
Ös på med bra tips!
För mig funkar det bäst att lyssna på låten ofta och sjunga med lite. 
Håller med, funkar för mig. Sen får man sjunga den acapella var man än är osv … :)
Tja, just noter har jag aldrig riktigt varit så haj på tyvärr. Men då jag ska lära mig nya sånger så lyssnar jag mycket på dem och sjunger med, sedan tränar jag på dem själv i a'cappella eller med gitarr. Är det en bra och rolig låt att sjunga/lyssna på så dröjer det inte länge förrän den sitter!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Problemet för mig är att jag misstänker att jag inte kommer att få inspelningar av alla låtar att lyssna på. Så enbart noter på vissa! Blir klurigt.

Men det går ju att jag dem på you tube och Spotify osv?
pEr
#4 Nej, en del av dem är låtar som körledaren har skrivit själv. De finns alltså inte inspelade någonstans.
Jo, och jag ska få deras skiva. Men jag tror inte att det är alla låtar jag ska lära mig som finns inspelade.
Ingen som har något knep för att lära sig låtar med enbart noter? Ska man först gå igenom hela låten på piano, eller finns det något annat sätt?

Är inte jätteinsatt i noter, men att sätta sig vid pianot brukar nog vara det bästa :)
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Eller om du har notskrivningsprogram och kan få ut det till midifiler?
pEr
#10 Det hade jag inte tänkt på! Ska undersöka det lite. Tack för tipset!