Sång iFokus

Sång

Etikett: sångteknik-och-problem
Läst 3955 ggr
[Northbridge]
0

Ung, och vill utvecklas!

Hej,

Jag är en ung tjej som sjunger dagligen. Vissa säger att jag sjunger bra, medans vissa säger att jag rent av, suger.
Nu vill jag kunna utveckla mig, men har inte råd att gå till sångpedagog. Så tänkte ta lite enkla knep härifrån, som någon kanske vill dela med sig av? T.ex långa toner?

/Northbridge.

Allamej
0

Vilken sorts musik vill du sjunga?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mimmi
0

Det är lite svårt att ge knep bara rakt av såhär, utan att veta vad du behöver förbättra och inte.

Men långa toner handlar mycket om inställning. Se till att du har ny fräsch luft när du börjar. Ett knep som jag har fått av min sångpedagog är att andas ut djupt innan du börjar och sedan andas in djupt just innan du ska börja sjunga. Jag hade innan en tendens att stå och hålla andan innan jag började sjunga, vilket inte är att rekommendera. Sedan handlar det som sagt om inställning. Tänk dig att du står i en riktig Carola-fläkt när du sjunger tonen. Slösa inte med luften så att du blir av med all på en gång. Använd just så mycket luft du behöver för att få bra ton, och inte mer. Ett annat tips för att få en riktigt snygg ton som de använder i många professionella sammanhang är att börja ganska svagt och sedan låta tonen växa. Detta gör du med hjälp av dina magmuskler. Det blir inte bara snyggt, utan gör det enklare att få en bra ton. Börjar man rakt på är det lätt att hamna fel.

[Northbridge]
0

#1: Jag vill sjunga främst "pop" och kanske lite lugnare låtar som Leona Lewis kör på..

#2: Owh, vilka tips! c: Har ofta börjat "rakt på".. Vet knappast själv hur jag gör när jag sjunger, jag bara sjunger och tar hjälp av magen ibland. Men det funkar. Tack.

Mimmi
0

#3 Om du vill sjunga pop i stil med Leona Lewis måste du jobba både på din bröströst/brösregister och din huvudklang/huvudregister. Om du inte riktigt har koll på vad jag menar med det kan du kika i den här artikeln som förklarar vad det är. Om du lyssnar på henne när hon sjunger kommer du höra att hon har partier i sina låtar där hon inte använder en kraftfull, stark röst utan istället en ljusare, lite lättare. Det gäller alltså att ha kontroll och vara stabil på båda dessa delar av ens röst.

Många nybörjare är helt obekanta med sin huvudklang och försöker sjunga allt med sin bröströst. Detta kan skada rösten om man gör fel eller inte är försiktig!

[Northbridge]
0

#4: Okej, jag ska kika där.
Jag har sjungit sedan jag var 13 månader, har min mamma berättat för mig. Men jag vet helt enkelt inte hur jag gör när jag sjunger. Jag bara sjunger!

Mimmi
0

#5 Gör det! Med nybörjare menar jag inte människor som just börjat sjunga, utan snarare de som just börjat bekanta sig med tekniken bakom. Glad

[Northbridge]
0

#6: Okej.. Kikade på länken och kom fram till att jag brukar ju faktiskt köra på den där "brösttekniken" ..

Mimmi
0

#7 Det gör man vanligtvis och det är inget fel i det, men det är bra att man kan använda sitt huvudregister också. Detta eftersom bröstregistret inte når så högt. Försöker man pressa sin röst att ta för höga roner med bröstregistret kan man skada den. Sjunger man låtar som inte går så högt är det alltså inga problem alls att använda sitt bröstregister.

Så man bör ha kontroll över sin huvudklang för att inte skada sin röst, men också för att kunna ta de där riktigt snygga ljusa tonerna och göra låtar lite mer spännande att lyssna på genom att kunna blanda mellan sitt bröst- och huvudregister.

[Northbridge]
0

#8: Okej, för när jag sjunger kan jag inte sjunga högre utan då blir det att rösten "förvandlas" till luft.

Mimmi
0

#9 Det är för att du måste byta till din huvudklang där!

[Northbridge]
0

#10: Då låter det falskt…? :S

Mimmi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan bero på att du är ovan vid att använda den, eller att du inte riktigt hittat rätt. För att hitta huvudklangen kan du testa att härma en siren eller ett alarm. Kika på den här videon (det viktiga är kring 3:33) så förstår du bättre!

Fridoliin
0

Viktigt när du andas in är också att du andas ner i magen, axlarna ska alltså inte höjas när du andas in. På detta sätt får du mer kraft och en uthålligare ton. :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

JazzBass
1

Det som ni diskuterar om bröstklang och höga toner behöver inte vara nåt problem. Jag använder själv inte de vanliga bröstklang och huvudklang-definionerna utan använder mig av cvt-terminologi, då det är den enda sångteknik jag fått utbildning i. Men det man kallar för bröstklang är huvudsakligen läget "overdrive" på cvt-språk. Det har två närbesläktade lägen - curbing och edge. Curbing är ett läge som är mer dämpat och tillbakahållet, men fortfarande med en viss "skärpa" eller metallisk klang i ljudet. I Curbing kan man sjunga i alla tonlägen från lågt till högt, men det funkar bättre på vissa vokaler än andra. Samma sak gäller alla lägena.

Curbing funkar bra på å (ont-i-magen-Å), i och likande medan overdrive funkar bäst på e och oh (som när man sjunger oo-o-o-oo-oh! på ishockeymatcher eller den där allsången i ronja rövardotter - solklar overdrive!).

Edge är knepigare, jag har aldrig fått det att bli så värst bra men kvinnor tycks ha lättare för det. Edge är ett mycket skarpt och vasst tonläge och är en mycket "twangad" version av overdrive. Funkar på vassare vokaler som rör sig lite mer mot i. Bland andra Chaka Khan använder sig mycket av edge-läget. Till skillnad mot overdrive som slutar vid ungefär C2 för män och C#2-D2 för kvinnor så kommer man betydligt högre i edge, nån tydlig gräns finns det inte.

I alla tonlägen kan man göra tonen mindre vass genom att mörka ner klangen lite. När en operatenor drar sigg höga C (C2) så gör han det i Edge med en mörkad klang, till exempel…

Det som kallas huvudklang kallas neutral på cvt-språk.

Neural funkar i princip bara på låga volymer (bortsett från riktigt höga tonlägen där man kan twanga hårt och få ett väldigt starkt ljud - heavysångare gör det ofta på sina långa och höga toner). Normalt är ljudvolymen ca 1-4 på en skala 1-10. Curbing funkar från den volym där neutral slutar, och går att få ganska kraftig (4-7 ungefär). Overdrive och edge är kraftigast och går från ca 7 till max, 10. Det här är värt att tänka på. Känner man inte att man kan sjunga ostört utan man vill hålla nere volymen går det helt enkelt inte att pressa fram de starkaste tonlägena! Man måste sjunga kraftigt i dem.

Mer info om cvt finns på www.completevocaltechnique.com. Observera att cvt mest är en "karta" på hur rösten fungerar och vilka sångljud man kan få fram. Att få nåt att låta bra är en helt annan sak, men alla sångljud kan förklaras i cvt-terminologi utan problem. Men jag rekommenderar ändå cvt-terminologin över den traditionella då cvt är mer exakt i min mening.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Porklash
0

Sen det som gäller alla instrument. Öva ,öva, öva men häng inte upp dig på teknik!Flört

En del av mina favoritsångare är inte speciellt duktiga men dom kommunicerar med mig. Berättar det du sjunger nåt annat än att du är duktig?

pEr

JazzBass
0

Jag tänker som så istället att lär dig så mycket teknik som möjligt, "glöm" sen allt och bara sjung! Med bra teknik går allt så mycket bättre, så det är värt att öva på det. När det sitter i ryggmärgen behöver man inte tänka på tekniken längre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Porklash
0

Fast det var ungefär så jag menade också!Skrattande

pEr

[Northbridge]
0

#15: Jag har alltid sjungt i en rätt "hög" ton, vilket inte blir falskt..