Kritik på en förkyld röst, tack!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Har ikväll suttit & sjungt medans jag spelat in & nu vill jag ha kritik. Dock är detta så sjukt nervöst då jag är förkyld. Har lock för örat så jag hör inte mig själv typ, sen är jag tät i näsan, hostig & hes så, detta är väl mer än dåligt, men jag skulle väl ändå vilja ha kritik.
Och jag är medveten om att det låter falskt, & när jag sjunger dom höga tonerna så drar jag lixom tillbaka rösten & då låter det inge vidare.. Men ni får väl antingen ignorera videon eller hålla för öronen om ni tycker det låter hemskt ^^
Vill ha så mycket kritik som möjligt på en förkyld sångröst. Skulle möjligen kunna lägga ut en ny när jag blivit frisk.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Sen kan jag ju säga att jag själv tycker jag sjunger segt..
Jag tror inte man ska sjunga när man är sjuk framför allt och gör gärna om sången när du blivit frisk så kan man ge korrekt kritik.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Min första tanke är att du måste jobba lite med att få mer tyngd i din röst. Du behöver alltså jobba med de mörkare partierna i din röst och använda dem mer. I verserna på en sådanhär låt behöver man mer tyngd, annars blir det lätt tråkigt och platt. Du behöver lägga till en mörkare ton som du "blandar in" i rösten. Om du lyssnar på originalet hör du att hon har liksom en "brummande" ton som ligger i botten när hon sjunger.
Jag tror att detta kommer automatiskt om du bara jobbar med de mörka partierna och blir säker på dem. Det kan du göra på olika sätt. Tycker du att det är tråkigt att bara göra sångövningar som fokuserar på de lägre registren kan du ju t.ex. arbeta med låtar som innehåller mycket mörka partier.
Sedan så hade du behövt lära dig låten bättre än vad du gjort. Att kunna en låt handlar ju inte enbart om att kunna texten, utan även att ha melodin rätt. Jag tror inte att uppgångarna i i t.ex. "… one of us" är falska enbart på grund av att du är förkyld, utan det låter mer som att du har lärt dig fel.
Ett tips för att få renare toner i största allmänhet är att härma skalor av ett piano eller något annat instrument (piano är ju dock enklast att härma). Du spelar alltså upp och ner från A till G och härmar. Detta hjälper dig att programmera in rena toner i din röst.
Men jag tycker det låter som att du har potential. I andra refrängen tycker jag att det låter bra om man bortser från de sista tonerna i varje fras som är falska. Så jobba på!
Det är förövrigt helt okej att sjunga när man är förkyld så länge man inte har ont i halsen. Är man ordentligt sjuk är det såklart inte att rekommendera att sjunga heller.
Men är det bara näsan som är täppt eller rinner har jag fått höra att det bara är nyttigt att lära sig att sjunga även under de omständigheterna. Man vet ju aldrig hur det kan bli - man kan ju hamna i den situationen där man är förkyld och har blivit bokad för konsert, och då är det bra att veta att man har kontroll över sin röst även då.
#3 Tack så jättemycket för din kritik! Och jo, det låter väldigt falskt på grund av att jag är hes, dock inte ont i halsen, utan bara hes så jag har inte riktigt kontroll över min röst där.
Men tack, jag ska tänka på det du har skrivit till nästa gång! Och nästa gång hoppas jag på att ha blivit frisk :).
& sen kan jag hålla med om att jag inte kan låter riiiktigt :).
Nu vill jag inte vara alltför hård i min kritik, men jag säger det jag anser vara viktigt att säga i alla fall.
På inbandningen låter det som du inte har alls koll på hur väl melodin och tonerna passar med kompet. Melodin du sjunger är endast i samklang med gitarren på ett fåtal ställen, och oftast ligger den riktigt rejält på sidan om. Skruvar jag ner volymen så jag inte hör kompet så låter det dock mestadels ganska rent, det är alltså "bara" det att du sjunger melodin i en annan tonart än kompet. Dock, när tonhöjden går upp som i början av refrängen tar du inte i tillräckligt, vilket gör att du faller ett steg längre bort från tonarten du borde sjunga i för att vara i samklang med gitarren. Men relativt sett har du ganska bra koll på melodin. Den är bara inte förankrad i kompet.
Så prioriet #1 för dig är att jobba på att lyssna noga på både dig själv och kompet, och koncentrera dig noga på att melodin du sjunger är i exakt rätt tonhöjd så den passar med kompet. Det låter lite som du sjunger på på en tonhöjd som mest bara känns bekväm utan att lyssna på kompet, och då blir det lätt falskt. Innan du har koll på det här, och matchar din sång med kompet harmonimässigt, så kommer tyvärr ingenting att låta rent. Utgångspunkten för att nåt ska låta bra är att det låter rent, och det gör det när melodin man sjunger är i samklang med resten av musiken.
Det här är ganska hård kritik, men jag skulle inte säga dem om jag inte tyckte det var väldigt viktigt eller tyckte mig höra att du har en god potential att bli bra. Jag tycker du har en vacker röst som sådan (trots förkylningen), och du har bra rytmsinne/timing. Låten passar också väldigt bra till din röst. Du lyssnar bara inte tillräckligt på harmonin i bakgrunden. Det är tyvärr väldigt vanligt bland oerfarna sångare, och jag tror det är fråga om en sak som man helt enkelt inte har fäst så mycket uppmärksamhet vid, och därför blir det fel. När man inte lyssnar tillräckligt noga på harmonin och sin egen röst tappar man greppet och "kör vilse" harmoniskt sett, och då blir det genast falskt.
När min pappa en gång för ca 15 år sedan sade att jag sjung falskt på en låt på en konsert vi spelade in så trodde jag inte honom - innan jag själv lyssnade på inspelningen och konstaterade att han hade helt rätt. Jag hade vid nåt tillfälle slutat lyssna på resten av bandet och gled sakta bort från rätt tonhöjder - utan att jag märkte det själv på scenen. Det fungerade som en väckarklocka för mig, för efter det började jag tänka mer aktivt på att sjunga helt rent, och ganska snabbt blev jag märkbart bättre på saken.
Jag jobbar/extraknäcker som musiklärare, och under åren sett hur människor har en enorm förmåga att utvecklas bara viljan finns. Så bara du är villig att jobba på saken så kommer du att komma över det här problemet, det är jag helt övertygad om. 
Oberoende om det här nu skulle vara ett tllfälligt problem p.g.a. förkylningen eller inte, så kan man inte betona tillräckligt behovet att lyssna på både sig själv och de man musicerar med. Det mår alla sångare bra av.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#7 Tack så jättemycket för din kritik & personligen tycker jag inte att den var hård, det var bra att veta! 
Du sjöng i fel tonart i förhållande till gitarren, och det förstörde det mesta tycker jag. Det kändes lite ostadigt också, men om det har med förkylningen att göra eller ej är ju svårt att avgöra - Jag vet själv hur det är när man försöker sig på att sjunga och är förkyld.
Jag tycker att du har en fin röst och har potential, men det finns vissa saker du kan jobba på. Det viktigaste är att sjunga med hela kroppen, och inte bara med stämbanden. Man ska ta i så att man använder hela magen, och sedan är uppvärmning också väldigt viktigt, då värmer du upp magmuskler, stämband, käkmuskler, tunga och får in kroppen i rätt ställning och förbereder dig mer ordentligt.
Då min sånglärare hade sin första lektion med mig så fick jag först sjunga en låt, och sedan gjorde vi några lätta uppvärmningsövningar och så fick jag sjunga samma låt igen, och det hördes enorm skillnad på stadighet i tonen samt känsla och tryck.
Så det gör verkligen skillnad, och en artikel om uppvärmning kommer komma förhoppningsvis denna vecka, så om du inte är så inne på det där så kan du kanske få några tips till hur du ska göra.
(är för trött för att dra igenom sådant nu, du får ursäkta!)
Så din röst är fin, men det går att jobba vidare och göra det ännu bättre.
Är inte riktigt den bäste på att ge kritik, men jag bidrar med det jag kan. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#9 Tack så mycket!
I skolan sjunger jag & vi gör alltid övningar innan till pianot & visst, min sånglärare har sagt att jag bör öva på olika saker så det håller jag på med
. Dock så uppvärmer jag aldrig när jag sjunger själv framför datorn eller något..