Hur gör man för att komma vidare?
Någon som har knep på hur man kommer vidare med sången? Vissa säger "Sjung för allt och alla" medans andra säger "Välj estetiska på gymnasiet" .. Men jag vet inte O.o Har hört att inga av knepen funkar. Så, ja, jag vet inte.. Har alltid haft en dröm och alltid älskat att sjunga. Gått i körer m.m, men nu vill jag börja "på riktigt".. Spela in skiva osv.
Att välja musik på gymnasiet är en stor hjälp då man vill komma vidare, eftersom att man där får gratis sånglektioner av, oftast, kompetenta sånglärare, och även får spela/uppträda offentligt.
Men att göra det hemma går också ypperligt. Uppvärm rösten och träna på tekniker, prova olika genres, sedan kan man ju också göra egen musik att sjunga - Det är alltid bra.
Spela in skiva kan man också göra då man går musik på gymnasiet, så det är också ett plus med det hela. Vill du göra det annars så får du boka in dig i någon studio, men det kostar pengar.
Annars kan man ju göra det själv också, men har man inte egen studioutrustning så blir det inte bra kvalitet. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag tror att man utvecklas mycket om man går estetiska programmet på gymnasiet, då får du ju hålla på med musik riktigt ofta.
Om du inte tycker att körer hjälper dig kanske du ska leta efter lite mer individuell hjälp, alltså t.ex. en sångpedagog? Bli inte avskräckt av priserna, det går utmärkt att ta lektioner mer sällan.
Du kan ju också leta efter böcker, DVD-guider och liknande med guidning och hjälp inom sång. Det finns en hel del där ute!