Välkommen JazzBass!
Vi har nu en sprillans ny Medarbetare här på Sång iFokus, nämligen JazzBass!
Varmt välkommen in i gänget!
Tack för förtroendet att få äran att bli Medarbetare här.
Ska bli kul och intressant! Tänkte att jag kan skriva nån rad om mig så folk vet lite vem jag är:
Jag är en 33 årig man som bor österbotten i Finland, har sjungit en stor del av mitt liv både i egna band och i körer. Musik och fotografering är mina största hobbyn. Jag undervisar lite grann i gitarr vid en mindre musikskola och drar en jazz/musikklubb på fritiden, och till vardags jobbar jag som ingenjör. Trots att jag undervisar i gitarr är det bas som är mitt främsta instrument, vid sida om sången då förstås.
Trots att jag sjungit rätt så aktivt i ca 15 år, halva den tiden som solist i ett eget band och andra hälften som solist och musiker i diverse tillfälliga sammansättningar, så finns det ytterst lite inbandningar som jag sjunger på, så tyvärr får ni inte höra några klipp med mig på… Ännu iaf. 
Sånglektioner fick jag mod att börja med då jag var 29 år, och höll på med dem i ett drygt halvår. Som metod användes i undervisningen CVT, eller complete vocal technique, som jag har för avsikt att skriva en artikel om här snart. CVT är en rätt så heltäckande beskrivning över alla sångljud man kan åstadkomma som människa, och hur man gör det utan att skada rösten. Men det är inget som förklarar hur man lär sig sjunga vackert. Det kan låta konstigt, men jag får återkomma till det i artikeln senare.
Skadat rösten har jag gjort åtskilliga gånger, då jag på spelningar alltid vill ge 100%. Utan en utgångspunkt i sångteknik är det svårt att veta vad man gör fel då rösten spricker eller man blir hes. Det skulle ha varit bra att kunna det tidigare då jag sjöng aktivare än jag gör idag (gjorde ca 25 spelningar per år i några års tid och alltid som leadsångare, på senare år har det blivit kring 10 och mest som instrumentalist/bakgrundssångare).
Kanske bäst att inte skriva mer i det här skedet, jag har en oförmåga att fatta mig kort… :-) Hoppas på att få lära känna er här på sajten också med tiden.
Med vänliga hälsningar,
Magnus
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ser fram emot artikeln!
pEr
Gratulerar! Hoppas att det blir mycket mer aktivitet nu när det är fler! 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Kul! Hjärtligt välkommen och artikeln ska bli spännande att läsa.
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.