Sång iFokus

Sång

Etikettkonsert-och-uppträdande
Läst 3267 ggr
Novis10
0

Vågar inte..

Ända sen jag var liten har jag älskat att sjunga, men aldrig riktigt vågat..
Jag vill verkligen kunna sjunga inför folk, men det går bara inte..Tror det är rädslan över att andra ska tycka att jag är dålig som tar över även att man är nervös.
Är 12 år just nu och älskar verkligen att sjunga, och vill verkligen komma över min rädsla..
Året 2010 tog jag ett steg fram, jag vågade för första gången stå på en scen..Dock så dansade vi bara men kände även mig stolt över att jag vågade stå inför ca 400 personer och dansa!
Någon som vart med om samma sak?
Är det någon här inne som kan hjälpa mig igenom detta?
Har alltid velat stå på scen och sjunga men något inom mig vågar bara inte..
Mvh Nova

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

JazzBass
3

Det är ett vanligt problem. Det jag tycker du ska göra är att börja sjunga i nån kör eller starta ett band. Du är väldigt ung ännu, men jag vet många som börjat spela i band i den åldern. Det är alltid lättare att uppträda om man inte är ensam på scenen, speciellt i början. Ännu lättare är det om man kan gömma sig bakom en gitarr eller nåt annat instrument, tycker jag, men det är inte nödvändigt på något vis.

Det som underlättar nervositeten är att spela och öva så mycket att man vet att man behärskar låtarna. Välj enkla låtar som du vet att du behärskar bra, och inte för svåra låtar. Det låter bättre och minskar risken för misstag, för det är inte så roligt att sjunga fel eller märka att röstresurserna inte räcker till för ett felfritt uppträdande. MEN man får inte heller vara för rädd för att göra nåt fel, hänt är hänt. Jag har ett par hundra spelningar bakom mig och det är nog inte en enda spelning som gått helt felfritt. Har jag inte missat en hög ton (rösten har spruckit) så har jag glömt orden i nån vers, missat på låtens form, rapat i mikrofonen (man ska inte dricka kolsyrade drycker innan ett gig!) eller gjort nåt annat skumt. Det är inte hela värden, men klart att målet är att inte göra nåt fel. Glad Misstagen minskar även med att man får mer erfarenhet och blir bättre på det man gör.

Det du också kan göra är att börja ta sånglektioner, om du inte gör det redan. Det hjälper bygga upp en säkerhet i rösten och lärarna kan komma med värdefull hjälp om både det ena och andra som anknyter till sång och musik.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mimmi
3

Jag tycker att JazzBass gav jättebra tips, som jag inte kan annat än hålla med om fullt ut.

Ett annat litet knep som jag har fått höra är att man kan föreställa sig att man går in i en roll när man går ut på scenen, t.ex. att man tänker att "Nu är jag en stor världstjärna som är skitbra på att sjunga och som ska göra ett helt vanligt uppträdande inför min hängivna publik". Detta funkar kanske inte om du nu på en gång bestämmer sig för att ställa dig ensam på en scen, men när du tagit de där små stegen fram till att du klarar av det är det kanske något att tänka på!

[teekan]
0

Det har hänt mig många gånger. Och jag har för det mesta sjungt med en kompis, Men jag har ändå varit nervös. Det som jag alltid gör är att jag andas och försöker lungna ner mig men när man väl strå på scen så finns det ju ingen återvändo… När jag har haft såna känslor så har jag varit jätte nervös men när man väl står där oc har börjat sjunga så känns det bättre och efteråt applåderna är man jätte glad att man vågade. Jag tycker att du varit jätte duktig som har tagit dig mod och dansat inför 400 personer, det är många som inte hade klarat av det. Och jag brukar föreställa mig at jag var hemma själv med min kompis och tränade. Ingen kommer skratta, för alla vet ju att alla kan sjunga bara man vill. Jag tycker att du ska ta den tid du behöver och inte sänga dig ut på scenen när du inte känner dig redo, jag tycker även att det är viktigt att man trivs med låten och att man tycker att den passar med ens röst!

MVH Josefin.