Sång iFokus

Sång

Etikettövrigt-sångrelaterat
Läst 6393 ggr
Cornelija
2012-01-10 12:47
0

Mikrofon

Jag ska nu skaffa mig en mikrofon att spela in med hemma.

Jag har en fråga (som kanske låter jättedum), men har googlat överallt och hittar inte svar på den. Vart kopplar jag in mikrofonen?

Måste jag ha en förstärkare? Dator?

Vad finns för alternativ?

& har ni några tips på bra mikrofoner som inte är allt för dyra?

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

JazzBass
2012-01-10 13:07
0

Det bästa är om du har ett skilt ljudkort med XLR ingång samt förförstärkare. Ett exempel på ett sånt ljudkort är M-Audios Fast Track (se t.ex. http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm) eller hellre Fast Track Pro. Då kopplar du helt enkelt in mikrofonen med en sladd med en XLR-hane i ena änden och XLR-hona i andra.

För inbandning av röst i hemmastudio lönar det sig att skaffa en stormembransmikrofon med pop-filter framför. I en enkel hemmastudio kommer man riktigt långt med en ganska enkel modell, tror t.ex. att den här modellen kunde vara helt ok: http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc_450_popkiller.htm. Man kan dock bli tvungen att equalisera ljudet efter inbandningen så det inte blir för skärande klart (går att göra i de flesta inbandningsprogrammen). Dyrare mikrofoner kan ge bättre ljud men som sagt, man kommer långt med en enkel modell också. Funkar också för inbandning av andra akustiska instrument som gitarr och piano.

En sån stormembransmikrofon är däremot högst olämplig som livemikrofon, då är t.ex. en Shure SM58 ett bättre val. Men den kan låta lite instängd och tråkig som sångmikrofon i studio. En som funkar bra till både och måste man nog betala ganska mycket mer för.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cornelija
2012-01-10 13:11
0

#1 Okej…

Jag är helt ny på detta så förstår inte riktigt allt. menar du att jag ska koppla in den i datorn?

& vad menar du med förförstärkare?

Hur dyrt blir allt totalt på ett ungefär?

Hälsningar

JazzBass
2012-01-10 13:24
0

De här två blir under 2000kr tillsammans och det är faktiskt jättebilligt och ger helt hyfsad ljudkvalitet.

Så här funkar det med de här prylarna jag länkade till:

1. Du sjunger i mikrofonen
  2. Mikrofonen skickar ljudsignaler till ljudkortet via XLR-kabeln
  3. På ljudkortet finns det förförstärkare som du ställer in ingångsvolymen med. Det är som en volymskruv helt enkelt som kan förstärka ljudet från mikrofonen så det blir "lagom" volym för datorn att hantera.
  4. Ljudkortet är kopplat med USB till datorn
  5. I datorn har du installerat ljudkortets softapaket och ett inbandningsprogram som du använder för att banda in det du vill i olika kanaler. Därifrån kan man sen exportera färdiga låtar som t.ex. mp3.

Sen kan man ju få snäppet bättre kvalitet genom att satsa lite mer pengar på en dyrare och bättre mikrofon, men som sagt, det här tror jag skulle vara ett utmärkt startpaket. Min lillebror (studerar på proffsnivå till gitarrlärare och väldigt duktig) använder ett fast track pro-ljudkort och det är lättanvänt och bra. Det som heter fast track (som jag länkade till) är mycket förmånligare och har bara en kanal in (så man kan inte banda med två mikrofoner samtidigt) men borde ge lika bra ljud som fast track pro.

Det finns också andra märken, men jag valde nu bara det jag känner till bäst och som jag vet är ganska förmånligt och bra. Själv har jag ett TC Electronic Konnekt 8 firewirekort, men det är lite dyrare och så är jag inte heller speciellt nöjd med det, har gått sönder två gånger och är inte helt ännu heller. Main out-ljudkanalerna kommer det inget ljud från. Dyrt är inte alltid bäst…

Cornelija
2012-01-10 16:19
0

#3 Okej, Så den är trådlös kan man säga?

Egentligen hade jag tänkt mig lite billigare.. Har inte direkt den budgeten just nu..

En annan fråga.. Om jag köper en helt vanlig dynamisk mikrofon, i musikaffärer jag varit på finns det nu på REA för 198-699 :- , Vart kopplar jag in dessa isf.(alltså endast mic med mikrofonkabel)

Ett exempel finns på denna sidan:

http://www.musik-verkstan.se/showProduct.aspx?c1=1046&c2=1149&id=9227

Hälsningar

JazzBass
2012-01-10 21:34
0

#4 - nej, inget är trådlöst förutom din sång, miken är kopplad till ljudkortet med sladd.

Dynamiska mikar kopplar man in på samma sätt som en studiomik. Vill du ha en riktigt bra dynamisk mik rekommenderar jag att du kollar på Audix OM-serie. det finns några riktigt förmånliga mikar som låter riktigt bra som livemikar. Enda nackdelen med den jag en gång köpte var att den plockar upp hanteringsljud lite för lätt, och är alltså inget att rekommendera om man tycker om att ta bort och sätta fast miken på stativ regelbundet.

Man kan förstås också banda in med datorns inbyggda ljudkort, men man kan inte räkna med nån riktigt bra kvalitet eller så.

Nåt som du också kunde spana in är en Zoom H-1 inspelningsmanick. Med en sån behöver du inga specialgrejor till datorn utan kan banda in mp3- eller wav-filer direkt som du sen kan spela upp i datorn. Kanske det är ett alternativ? Kvaliteten är hyfsat bra. Själv har jag inte hört filer från H-1 men Zoom H-2 är åtminstone riktigt bra för sitt pris. På länken nedan ser du vad det är fråga om och kan lyssna på lite inbandningar med grejen:

http://www.thomann.de/se/zoom_h1.htm

Mimmi
2012-01-10 21:36
0

Denna tråd behöver jag också kolla igenom när jag har tid! Har också funderat på att fixa inspelningsmöjligheter hemma. Just nu är mitt ljudkort inbyggt i moderkortet, så ett ordentligt ljudkort behöver jag definitivt!

Cornelija
2012-01-10 21:43
0

Vad kostar ett bra ljudkort för en dynamisk mikrofon?

Eftersom jag inte kan så mycket om detta blir detta lite förvirrande för mig.. Får nog fråga på en musikaffär också, men tack för tipsen! :)

Hälsningar

JazzBass
2012-01-10 21:52
0

Det där M-Audio Fast Track jag länkade till är bland det billigaste jag kan tänka mig, men ändå av helt bra kvalitet. Mitt kostade knappa 300 euro, ville ha ett firewirekort, men som sagt, det var inte det bästa köpet jag gjort. Det har dock jättebra förförstärkare som ger ett klart och bra ljud.

Det är ingen skillnad på ljudkort för kondensatormikar eller dynamiska sådana, det är bara två olika typer av mikar. Det enda man måste se till om man skaffar en kondensatormik är att enheten dit man kopplar XLR-sladden kan ge ut 48V phantom-ström, vilket de flesta ljudkort med XLR-ingångar kan inklusive det ovannämnda.Dynamiska mikar behöver inte phantomström.

Cornelija
2012-01-10 22:03
0

Okej… så kan man köpa en mikrofon och använda till datorns nuvaranda ljudkort och sedan vid ett senare tillfälle köpa till ett bättre ljudkort…?

Fortfarande förvirrande..

300 euro är ungefär 2700:-?

Hälsningar

JazzBass
2012-01-10 22:29
0

Ja, på båda frågorna. Men man får göra lite kompromisser om man kopplar miken direkt till datorn, man får bl.a. använda en sladd med XLR honplugg i ena änden (fast i miken) och en TRS (1/4" plugg typ gitarrsladd) i andra, samt skaffa en mellandel som har en hondel som den nämnda TRS pluggen passar i och en handel som är en standard 1/8" miniplugg, stereo. Då får man in signalen i datorns mikrofoningång.

Jag rekommenderar dock att ta en närmare koll på den där Zoom H-1:an jag länkade till, det är ett klart vettigare alternativ än att banda lite med datorns inbyggda utrustning tycker jag.

Cornelija
2012-01-10 22:46
0

#10 Okej, som sagt så är min budget inte så stor… Hade tänkt mig under 1000-lappen..

Men får se vad jag hittar :) Ska nog gå till en musikaffär på Torsdag & fråga lite :)

Hälsningar

Porklash
2012-01-12 19:24
0

Jag tror faktiskt Zoom H1 är det mest lyckade i ditt fall.

Du spelar in på den och sen med en USB kabel ladda in ljudfilerna i datorn. Den kan dessutom spela in så att det bli mp3 direkt om du vill skicka filer och så.

Dessutom kan du ta med den och spela in nån helt annastans än du har datorn och den är mindre än en laptop.

Den enda negativa aspekten jag kan se är att du inte kan använda den som en handmikrofon om du ska använda den live.

pEr