Sång iFokus

Sång

Etikettsångteknik-och-problem
Läst 7502 ggr
Fridoliin
0

Vad vill du förbättra?

Har du något inom sången som du vill förbättra eller utveckla?
Styrkan i rösten? Dist? Luftigheten? Stöd? Frasering, artikulation?

Ös ur er! Övningar är självklart hjärtligt välkomna om ni har tips till någon eller några.

Jag kan börja för att starta igång tråden lite.

Själv skulle jag vilja få kontroll över min dist. Jag har ingen naturlig dist, vad jag vet åtminstone, men ibland får rösten för sig att dista ändå. Och jag har ingen aning om vad det är jag gör, haha. I-lands kanske.

Er tur,
Go go go!

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

MajaL
0

Man vill ju alltid bli bättre tänker jag. Jag tycker alltid att allt går att förbättra. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Fridoliin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sant! Glad
Men beroende på vilken genre man tycker mest om att sjunga så kan ju vissa delar inom sången vara något man känner att man vill lägga mer fokus på.

/Frida

Mimmi
0

Just nu har jag två stora saker jag vill bli bättre:

Min mix. Min bröströst och min huvudklang är just nu ganska separata röster, vill jobba med min mix så att jag kan knyta ihop dem på ett bra sätt!

Vibrato! Jag har ingen ordentlig vibrato naturligt, så det vill jag hitta.

Fridoliin
1

En bra övning för att få igång sitt vibrato är att gå upp och ner mellan två toner.   F & F# t.ex.
Man glider alltså fram och tillbaka mellan dessa och så gör man det snabbare och snabbare tills det tillsist låter som ett vibrato.
Detta är ju såklart inget naturligt vibrato, utan endast en övning för att få igång det. :)

/Frida

Mimmi
0

Jo, det är sådant jag kämpar med! Så att man får in det hela i muskelminnet.

Denna kommentar har tagits bort.
Fridoliin
0

Håhå, muskelminne i mitt hjärta <3 så många grejer som jag nött för att få det att sitta tillslut. Nu kommer det oftast av sig själv utan att jag behöver tänka på det. Glad  
Vad vore man utan sitt muskelminne?

Kom på en till grej jag behöver öva på.
Att få rösten mer luftig när jag tar i. Nu blir den gärna väldigt gäll och rak. Någon som vet några bra övningar?

/Frida

Mimmi
0

Jag hade också behövt få till lite mer luftighet när jag tar höga toner med bröströsten (är ju otroligt mycket magstöd som gäller då, och det blir väldigt startka toner). Vore superbra om någon har något tips på hur man tonar ner det hela lite!

MajaL
1

#2 Det är också alldeles sant. ;)

Jag personligen står nog fast vid mitt svar, tycker om att sjunga väldigt blandade stilar nämligen. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Wand
0

I det stora hela så är jag ganska nöjd med min röst, med rätt uppvärmning så blir rösten väldigt stadig och jag kan sjunga väldigt starkt med magen.
Det jag önskar att jag kunde är att sjunga de där lite extra höga tonerna, utan att bryta upp i falsett. 
Har försökt med massvis av olika uppvärmningsövningar för både stämband, käke, tunga, hals och mage, men det fungerar ännu inte och rösten bryts och ger en oerhört falsk klang istället.

Kanske helt enkelt är en sådan där som aldrig kommer komma upp dit, men än tänker jag inte sluta kämpa. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridoliin
0

Det gäller att öva upp registerbredden. Det tar ju dock ett tag tyvärr Flört

/Frida

Odinn
0

Jag skulle vilja kunna sjunga ljusare, jag har med träning blivit mkt ljusare de senaste åren :)  Är Alt så är ju fortfarande mörk men men ;)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

JazzBass
0

#8 - Det går ju inte att lägga till luft om man sjunger med bröstklang, man skadar rösten om man gör det. Men man kan dämpa lite om man sjunger i det som i cvt kallas curbing. En mörkare klang kan också göra att det låter lite mjukare.

För min egen del skulle jag vilja:

• lära mig sjunga med dist så jag aldrig skadar rösten. Jag kan sjunga höga toner med mycket dist och massor av volym, men jag blir lätt hes av det så nåt gör jag fel.
  • lära mig växla skarvlöst mellan curbing och neutral i höga läget. Det känns nästan helt omöjligt men det lär ska gå. Svårt som attan är det i alla fall. Min neutral i höga läget låter så fånig och curbingen är för kraftig och det gör det svårt att sjunga helt ledigt och lätt där uppe.
  • få en kraftigare bas i rösten och nå lägre ner, men det känns omöjligt…
  • lära mig sjunga höga toner (typ A1 och över) med operaklang. Bara för skojs skull, det låter så mäktigt. :-) Jag lyckas bara hyfsat i de lite lägre registren upp till G ungefär.

Ja det var väl det ungefär.. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mimmi
0

#13 Du har helt rätt i att luftighet inte fungerar, var helt fel ord. Lägre volym var väl det jag menade, helt enkelt. Har ju inte så bra koll på CVT-termer, men ska kolla upp det mer! Jag kör redan på en mörk inställning på de högre bröströsttonerna för att enkelt komma åt dem utan att slita på rösten.

Porklash
0

Bättre gehör/tonsäkerhet och rytmik.

Har ett hyfsat register och ljudet är ju jag på gott och ont..

Sen är det ju såklart kul om allt kunde bli bättre men de förstnämnda är jag beredd att jobba mer på.

pEr

Caroline.H
0

Våga trycka till mer på de högre tonerna så att rösten inte blir så "gäll". Det blir inte falskt men jag känner att jag sjunger väldigt mycket med halsen, jag måste ta i mer från magen.

//Caroline