Lägga egen stämma
Har ni några tips på hur man kan lägga en egen stämma?
Har inte hållt på så mkt med det och första stämman jag ska lägga är på låten kärleken väntar. Där ska jag endast lägga stämma i refrängen, när man just sjunger kärleken väntar :)
Hur vet man vilka toner som låter bra med varandra osv..? Eller ska jag höra låten om och om igen tills jag hittar en stämma som är okej?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
De toner som nästan alltid passar in harmoniskt i alla fall är ackordtonerna, i huvudsak grundtonen, tersen (liten ters om det är mollackord och stor ters om det är dur) och kvinten, och diverse "färgtoner" som kan passa in, t.ex. sjuan, nian, sexten etc, eller i princip vilken ton som helst egentligen. Man får testa sig fram lite.
Så gör en ackordanalys av låten (eller sök upp ackorden på nätet) och spela dem sen på t.ex. piano. Ta sen fram en egen stämma ur ackorden du spelar. Det är ofta så som man gör körarrangemang, man plockar noter ur ackord som man tycker passar, samt diverse övergångsnoter.
Så om man är en riktig teorinörd som jag så kan man plocka fram en hel del udda stämmor, men man kommer riktigt långt med att bara testa sig fram och lyssna hur det låter. En bra idé är att banda in huvudmedodin först och sen testa stämmor ovanpå det. Sjunger man bara en stämma utan att höra melodin och/eller ackorden är det lättare att missa på nån ton och sjunga nåt som inte passar.
Lycka till! :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Åh tusen tack, ska testa på ett piano imorgon, kan berätta hur de gick oxå :)
Det gick inge vidare när jag försökte göra idag, Ackorden är C, Em, Am och det finns inget som låter rätt känns det som..
Hmm… Har inte lyssnat på originalet nu men varför inte prova de här tonerna, ligger strax ovanför melodistämman:
… E1 G1 D1 E1
…kär - lek - en väntar…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus