Sång iFokus

Sång

Etikett: övrigt-sångrelaterat
Läst 3997 ggr
EBinnerstam
0

Mikrofon för inspelning till laptop.

Jag funderar på att köpa en mikrofon för att kunna spela in sång till datorn. Jag är nybörjare med detta och jag vet inte riktigt vad jag ska köpa, som inte är allt för dyrt.

De som jag har tittat på är dessa två, skulle gärna vilja höra era åsikter om dem. :)

1. Samson G-Track

2. Samson C01U REC PAK

En till fråga är om någon vet om det finns en utgång för ett headset till nr 2? Jag har googlat men hittar inget svar. :\

Cornelija
0

Vill också veta mer om detta :) Hoppas någon kan svara dig :)

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

Mimmi
0

I den här tråden finns ett par förslag på mikrofoner, kika där!

Porklash
0

Hade inte sett den där G-track förut. Ser ut som ett enkelt och praktiskt verktyg!

Den andra där är ju med ett program för inspelning.

Båda är antagligen helt okej om det viktiga är att man spela in sig själv för att lyssna på hur det låter.

Grejen med billigare mickar, eftersom den frågan antagligen finns "därute", är att om man är oerfaren kan man ha svårt att skilja på ljud och framförande. Man tycker man är dålig för att ljudet är kass…eller  skyller på ljudet för att man inte har fått till det om vi nu vänder på det. Men det finns många hits med taskigt ljud…

Många hits med taskig sång också BTW så där tog jag udden av mitt egna påstående. Det är krångligt med musik…Skrattande Det här med smak gör ju allt så svårt!Flört

pEr

edit: hade blandat in engelska! Se så går det när man är förr mycket på utländska forum!

JazzBass
0

Det är lite knepigt ja, det där med kvalitet. Kvaliteten blir ju inte bättre än den svagaste länken i kedjan så är man oerfaren ljudinbandare tror jag man gör gott i att inte förköpa sig på alltför dyra prylar men kanske inte heller välja det allra billigaste som man kanske blir missnöjd med senare.

Jag vet inget om ovanstående modeller och har inte riktigt tid att kolla in dem nu heller, men själv tror jag kanske mer på att ha ett skilt externt ljudkort och mikrofon ändå, eller sen en enkel fristående inbandningsgrej som typ en Zoom H-1 eller H-2. Men om man tror att de ovanstående passar ens egna behov bäst även ett år in i framtiden så tycker jag man kan gå på den magkänslan också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Porklash
0

Jag kan hålla med om att en portabel "inspelningsmaskin" (eller vad man ska kalla dem) typ Zoom är ju mer mångsidig.

Inga problem att ta med på repet och spela in hela kören eller bandet eller vad det nu kan vara. Får plats i fickan! Låter helt okej!

Det finns många sådana maskiner nuförtiden men jag har bara erfarenhet av min H2 som jag tycker är kanon. Den går också att spela in direkt in i datorn med om man vill. Tror priset är något högre än dina exempel fortfarande även om den gått ned en del.

Ja det är en jungel! Man får forska och pröva sig fram!

pEr

EBinnerstam
0

Jag funderar starkt på nummer 2, men jag undrar om detta stativ skulle kunna ersätta bords stativet? då jag vill kuna stå upp när jag sjunger! :)

http://www.thomann.de/se/millenium_ms2005_mic_stand.htm