Sång iFokus

Sång

Etikettsångkritik-lätt
Läst 2779 ggr
AwfulLotOfSecrets
0

Kritik/värt att fortsätta?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag går och sjunger ständigt… Tycker det är så himla kul.. Och så har jag svårt att hålla tyst jämt också om jag hör en bra låt. Oskyldig

Min mammas man bad mig att "hålla käften för det låter för jävligt ändå"…
Så nu undrar jag helt enkelt om det verkligen är så illa eller om jag ska fortsätta och kanske gå till en sångpedagog eller liknande för att komma vidare.  Obestämd

Så här har ni min första inspelning någonsin;
http://youtu.be/lHYN1vPdjmE

[dynamitella]
2

Det låter inte förjävligt :) Men (!) du behöver stabilisera dig ordentligt. Satsa på en sångpedagog om du tycker att det är kul. För grunden har du :)

Acinorev
2

Jag tycker att din mammas man var riktigt, riktigt elak. Så säger man bara inte! Och nej, det låter inte fördjävligt så fortsätt sjunga du :)

Mimmi
2

Jag tycker inte att du sjunger illa! Det är lite ostabilt, men man kan höra att du har potential. Tycker definitivt att du ska börja ta sånglektioner om det är något du tycker verkar kul.

Och man behöver inte vara duktig på att sjunga för att få sjunga! Det är roligt att sjunga även om man är skitkass, och alla kan ta sånglektioner och förbättras - även om det kanske inte leder till att man blir en operasångare i toppklass eller en världsstjärna! Varför ska man inte få ägna sig åt det man tycker är roligt, bara för att man inte är så bra på det?

Din mammas man hade säkert bara en dålig dag. Det kan verkligen såra att få höra något sådant! Men jag tycker inte att du ska bli avskräckt, för sjunger förjävligt gör du då inte!

AwfulLotOfSecrets
0

Tack så jättemycket för era åsikter! Glad
Ska försöka ta en sånglektion när jag har pengar igen…. Skrattande

JazzBass
0

Det enda positiva man kan få ut av en sån nedslående kommentar du fick är att man kanske kan tänka på att det finns saker man kan bli bättre på, och det kan man alltid. Ingen kan sjunga perfekt från början, alla behöver träning för att bli bra, och riktigt mycket träning för att bli riktigt bra.

Det är bra det som du har gjort här, alltså bandat in dig själv. Gör det ofta, gärna med nåt komp i bakgrunden (t.ex. så kan du sjunga med bilradion) för att bättre höra att du sjunger rent. Det är viktigt att träna på att sjunga med instrument eller färdiga låtar, för det tvingar en att vara noggrannare med tonhöjderna. Sjunker eller stiger man i tonhöjd hör man det senast då man lyssnar på inbandningen.

Rent generellt tycker jag du inte alls sjunger dåligt, utan tvärtom tycker jag du har bra frasering och uttryck, och sjunger mestadels (* hyfsat rent. Det är mest bara säkerheten i rösten du måste slipa på. Tro mig, jag har hört mycket, mycket värre även av såna som påstår sig kunna sjunga. En bra frasering är lika viktigt som att sjunga rent tycker jag, men av dessa två är det fraseringen som är svårare att träna upp. Det beror nog på att det är ett mer svårdefinierat begrepp. Det är lättare att lära sig sjunga rent.

(* Avsnittet 0:46-1:07 ungefär är det enda som låter lite falskt, verkar som du tappade bort dig lite där. Men i resten av inbandningen finns det inte så mycket att klaga på vad gäller renheten. Bara att kämpa vidare, jag tror du har bra förutsättningar att bli riktigt bra sångerska ännu. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

AwfulLotOfSecrets
0

#5 Tack så jättemycket! Glad
Känns bra att jag inte är helt körd som jag trodde… Obestämd

Passar på att slänga in en fråga!
Vad är frasering för något? :)

JazzBass
0

Det är det som är svårt att ge en bra beskrivning på. Jag tänker på bra frasering som en förmåga att sjunga "snyggt". Man kan sjunga hur rent som helst men har man inte bra frasering låter det ändå inte bra. Ett typiskt exempel på dålig frasering tycker jag är om man sjunger exakt enligt noterna utan att tänka på det som inte (eller sällan) står i noterna, alltså få till bra övergångar mellan noterna, och skapa dynamik genom att faktiskt tolka låttexten, ge den en mening och variera ljudstyrka och uttryck. Noter är oftast en grov förenkling av hur låten en gång sjungits och inte nån exakt beskrivning, precis som en karta inte visar uppförsbackar eller hastighetsbeskrivningar, utan endast det allra viktigaste.

Här hittade jag en sajt med lite information på engelska:
http://www.irenejackson.com/phrasing.html

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lucifer06
0

*tass*
Intresserad av fortsättning :)

http://www.eyeam.se