Sjunga "bättre"? Hur?
Hej!
Är lite bekymrad. För att jag sjunger dåligt, det är för lågt och ibland kommer det ut så falska/otränade/tillgjorda toner att man bara skäms för att man lever. På musiken håller vi just nu på med en låt. Jag och en kille sjunger den (inga kommentarer), den heter I Was Made For Lovin' You av Kizz (Inga kommentarer).
Jag sjunger vers 1 och den där jätte ljusa delen av sången "Oooh, I can't get enough" och refrängen, fast refrängen sjunger killen med. Men det som gör mig så bekymrad är att jag sjunger så lågt. De andra eleverna tycker att vi ska ta in en annan eller en till i sången. Vilket gör mig ännu mer bekymrad för att jag inte står upp mot deras krav och helt enkelt inte duger. Jag är inte direkt någon körsångare, inte för att vara taskig. Men jag är helst inte det.
Och jag får en sådan ångest över mig själv. Nästa musiklektion är på onsdag. Och jag vill verkligen vara bra och duga tills dess.
Hemma sjunger jag lite, helst när ingen hör. Eller jag nynnar ofta till låtar och sjunger med. Eller, jag tänker låten i huvudet, eller hänger med eller något skit.
Oftast då är det låtar av mina två favoritband, Evanescence och Within Temptation (Älskar er två<3), men förekommer några låtar av andra band också (även om jag inte brukar lyssna till andra band).
Har planerat att testa på att sjunga låten hemma, rätt låt alltså. Men jag vet inte hur jag ska gå till väga. Tänk om jag misslyckas och inte duger till?
Försökte säga upp mig från sången förra gången. Men min musiklärare lät mig inte göra något. För hon sade att låten var svår, att jag var duktig och klarade mig bra, att jag behövde träna, att jag inte skulle lyssna på vad andra säger.
Och hon var så fin, och jag kände mig misslyckad och grät. Känner mig lite töntig om det. Eller, det tycker nog alla andra :(.
Några tips på vad jag kan göra?
Övrigt?
Träna mycket på låten hemma så att du kan texten om melodin riktigt bra till nästa lektion. Ett annat tips för att få mer stabilitet i rösten och för att undvika att det blir falskt, är att träna på skalor. Gå upp och ned på tonerna på ett piano (borde finnas ljudexempel på Internet också) och härma. Det handlar om att få in de rena tonerna i muskelminnet. Se också till att sjunga upp ordentligt innan lektionen.
Med "lågt" menar du då för mörkt eller låg volym? Om du menar mörkt så kan mina tips ovan hjälpa, är det låg volym handlar det mest om att VÅGA. Det är dessutom enklare att rösten flyger iväg dit den vill och man förlorar kontroll om man sjunger väldigt tyst. Jobba hemma på att ösa på ordentligt med luft och ta i med magen. När du tar i med magen skyddar du dina stämband och behöver inte behöver skrika för att låta mer.
Jag tycker också att det låter som att du tvivlar mycket på dig själv. Är man osäker eller blyg när man sjunger så hörs det. Jobba på att bygga upp ditt självfötroende när det kommer till sång! Spela in dig själv, sjung sådant DU gillar och är bra på, lägg upp kritikvideor här, och så vidare. Om du litar på dig själv och din röst och känner att du duger kommer du att sjunga bättre! Man vågar visa mer känslor när man sjunger, man vågar sjunga ut och man vågar sjunga lite fel ibland!
Kämpa på!
När du säger att du sjunger lågt, menar du egentligen att du sjunger svagt? Lågt brukar referera till tonhöjd, men jag antar att du menar svagt och det här skriver jag utgående från det.
Läs gärna artikeln om CVT här på iFokus för att bättre förstå vad jag pratar om nedan.
Det verkar helt klart som att du sjunger i Neutral, vilket är ett svagt tonläge, och som tjejer ofta använder när de sjunger, i alla fall i mycket större utsträckning än killar. Så om du sjunger i neutral tillsammans med en kille som sjunger i overdrive eller curbing så kommer kommer killens röst vara avsevärt kraftigare. Kanske du också borde träna på att använda samma röstläge? Många säger att det är lättare att sjunga rent och stadigt i de kraftigare tonlägena, och själv är jag benägen att hålla med om det. Är man ovan kan det kännas som man skriker, men jag tror man kan vänja sig. Du kan hitta overdrive genom att testa sjunga som rövarna i Ronja rövardotter.
Det som du också borde göra är att träna på stödet. Stödet är grunden för att kunna sjunga stadigt och på hälsosamt vis, och få luften att räcka till också längre tonpassager. Med bättre stöd får man också bättre koll på volymen, och det går bättre att sjunga både svagt och kraftigt.
För att utvärdera din användning av stöd, prova göra ett svagt ssss-ljud och hålla ut det så länge som möjligt. Klarar du inte 20 sekunder är det ett tecken på att du har behov att bättra på stödet, men 30s och mer är klart godkänt. Hur länge man orkar beror också på hur stora lungorna är. Själv (man, 33år) har jag ca 5 liters lungor och klarar ungefär en minut, men det blir skakigt långt tidigare. Prova också sjunga en ton och se hur länge du klarar hålla den. Det är svårare, men kanske du klarar 10-20 sekunder?
Stödet är att man släpper ut luften sparsamt och kontrollerat, och det är bäst att undvika sjunga med luftig röst då man då släpper ut luften lite för snabbt så den tar slut för snabbt och det är svårt att få nån volym i rösten. Prova spänna magmusklerna ungefär som om nån är på väg att slå dig i magen, det är ungefär det man gör när man använder stödet, så att sjunga mycket kan ge starka magmuskler. :-)
Det kunde vara bra om du siktade på att börja ta sånglektioner för att få de här sakerna i skick. Det är lättare att förstå sig på stöd, olika röstlägen och sånt om man har en lärare som kan förklara sakerna för en face-to-face och säga vad man gör rätt och vad man gör fel.
Sen tycker jag du ska lyssna på din lärare och lita lite mer på dig själv. Troligtvis sjunger du bra, och behöver bara lite mer träning på vissa ställen i låten. Kanske öva på stödet och sånt. Så ge inte upp direkt utan satsa på att träna på den ordentligt, speciellt de svåraste ställena. Men känns låten övermäktig även efter att du spenderat massor med tid på att försöka sjunga den rätt, och du känner att du fortfarande inte alls är nöjd med din prestation, så tycker jag du ska säga det åt läraren. Jag tycker åtminstone bäst om att uppträda med sånt jag känner att jag behärskar bra, och undviker som pesten sånt som jag vet att jag inte alls kan. Och det är så som det är för alla tror jag. De sångare som folk lyfter till skyarna avslöjar inte sina svagheter på scenen, för alla har vi sånt som vi är mindre bra på. Ingen är bäst på allt, men alla kan bli bättre på allt, tror jag, om man bara vill och lägger tid på att försöka bli det genom träning.
För att få upp självförtroendet tycker jag du ska satsa på att i första hand sjunga lite enklare låtar som du tycker att du behärskar bra. Sen gradvis ta dig an svårare låtar. Men öva parallellt på sångtekniken också, helst med en sånglärare, det öppnar många dörrar.
Det här blev ett långt men välmenat inlägg som jag hoppas du har åtminstone lite hjälp av. Lycka till!
Bra inlägg av Mimmi också här ovanför. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus