får ej sjunga hemma!
jag älskar att sjunga och är tydligen riktigt bra på det jag har gjort det mitt hela liv men nu plötsligt för några månader sen började mamma säga att jag inte fick sjunga syrran säger hela tiden att jag måste vara tyst medans hon får sjunga hela tiden jag får inte ens lyssna på musik längra det känns så jobbigt pga jag har uttryckt mina kännslor i musik i flera år och nu är det borta. och sjunga i huvudet är inte så kul. vad ska jag göra???
Prata med de du bor med! Kanske kan ni komma fram till en kompromiss. Det är ju svårt att koncentrera sig på läxor eller jobb om någon sjunger samtidigt, och ibland är man kanske trött och irriterad och behöver få ha det lite tyst. Be dem säga till när de behöver lite lugn och ro, så att du vet när det är okej att sjunga och inte. Jag tror inte att de vill att du ska må dåligt för att du inte får sjunga, och jag tror inte heller att de menade att du aldrig får sjunga hemma.
Om det inte löser sig hemma kanske du ska se dig om efter andra platser där du kan få uttrycka dig med sång och musik. Finns det någon möjlighet genom skolan, t.ex.? När jag gick i grundskolan kunde man som elevens val välja musik, och man hade då "extramusik" en gång i veckan. Om inget sådant finns kanske du ska kika efter en sångpedagog i ditt område, eller kanske något band som behöver en sångare?
Annars kan man ju alltid gå på en promenad i skogen och sjunga järnet där ingen hör!
Jag tror precis som Mimmi, det är nog ingen som vill förbjuda dig från att sjunga utan det är nog bara så att det kan stundtals vara jobbigt att tvingas lyssna på nån som sjunger när man själv bara önskar tystnad för att kunna tänka klart. Är det så att du känner dig orättvist behandlad i förhållande till din syster så tycker jag du ska tala om det för din mamma, de allra flesta vill alltid sina barn det bästa men ibland händer det att man uttrycker sig klumpigt och fel. Känns det lönlöst så tycker jag du ska tala med nån skolkurator eller nån om saken.
Sen finns det alltid ställen man kan sjunga på utan att störa andra. Kanske ni har ett garage hemma där du kan sjunga ostört och utan att störa andra? Eller kanske du kan gå med i ett band som sångare, eller starta ett eget?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus