En sång under uppbyggnad
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett projekt jag håller på med.Att lägga sång på en av Helloweens låtar,A tale that wasen´t right.Har spelat in min sång bitvis för att kunna gå igenom vad jag bör ändra på för att få det att låta bättre.(Då får jag nog gå igenom en hel del tänker ni hahaha).Har gjort en snabb klippning i Cool Edit,bara för att korta ner låten lite.Sång/mic-puffar är en sak jag vet att jag bör tänka på i kommande projekt.Söker väl varken ris eller ros,men alla är välkomna att tycka till.Vet att det låter skit i laptop högtalare,tycker själv att det är lite mera rättvist att lyssna med hörlurar eller liknande. //Thommy
Hmm,kan inte få det att funka redigt 
Jag tycker att det låter helt okej, blev positivt överraskad!
Medarbetaren JazzBass kan dock lite mer om det där med mic, inspelning och sådant, så han kanske har något att kommentera på om det! Killröster är inte heller min styrka, är jag rädd!
Jag kommer inte åt klippet, säger att användaren tagit bort det. 
För att minska såna där puffar använder man popfilter framför mikarna, speciellt om det är studiomikrofoner då de flesta vanliga sångmikarna har ett sånt inbyggt. Men oberoende av det så bör man se upp med onödiga ljud som smaskanden och sånt när man bandar in, känsliga stormembransmikar plockar lätt upp såna ljud och de är lite jobbiga att editera bort.
Väntar på att få höra nåt klipp för att kunna säga nåt mer om sången i sig.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Hej
Jag gör ett nytt försök,antagligen blev inte objektet uppladdat redig på youtube.Har jobbat vidare på låten och är inne på slutmixning nu.Klippet som jag länkar till är en vers som är färdig,det finns även en version uppladdad som jag hade till att lyssna på brister,den är inte mixad någonting,utan bara sjungen rakt av.Är lite ostading i rösten när jag sjunger lågt i Overdrive,det är inte min starka sida men jobbar på det.
//Thommy
Provar denna länk istället,hoppas det funkar..
Måste börja med att säga att du har ett imponerande stort register och stor potential! När jag lyssnade på klippet i #5 låter det dock ganska ostadigt (dock inte falskt) på många ställen, troligtvis på grund av att det är en ordentligt svår låt sångtekniskt. Att behärska så där höga tonlägen kräver extremt mycket energi, vilket i sin tur kräver mycket träning och mycket god fysisk kondition. Det hörs tyvärr att du måste kämpa hårt med vissa av tonerna. Sen när du kommer neråt igen i tonhöjd tänker du inte på att behålla energin utan slappnar av lite för att återhämta dig efter de höga tonerna, och då blir det lite ostadigt igen. Det är ett sak jag själv också försökt jobba en del med, att behålla ett bra stöd också på de lägre tonerna efter ett högt parti.
För att förbättra stadigheten kan du träna på att sjunga längre utdragna rena toner utan "bågar" och i ett lite lägre tempo, och kanske också gå ner ett tonsteg och jobba dig uppåt tillbaka med ett halvt tonsteg i taget. En annan sak du kunde försöka på är att få ett vibrato på de högre tonerna. Det är allt annat än lätt, och inte heller nödvändigt rent tekniskt, men att kunna lägga på ett vibrato är ofta ett tecken på att man har tekniken i skick och behärskar tonläget.
Speciellt på de lägre tonerna, men kanske också på de höga, kunde du försöka lägga till lite mer "twang", det som man ofta kallar för "projektion" i mer klassiska sångtermer. Det ger ett mer fokuserat ljud som jag själv tycker gör det lite lättare att sjunga.
Måste bara avslutningsvis säga att jag själv inte skulle fixa den här låten ens närapå så bra som du ändå gjort här. 
Tack JazzBass,det är helt riktigt allt du skriver,jag har gjort ett uppehåll med sången i typ 20år nu,men kännde att jag ville komma igång igen.Jag köpte mej en såndär zoom r24 och började leka lite.Vill påpeka att #5 den långa versionen här uppe ska du veta att det är 1:a ggn på alla dessa år som jag öppnar truten i sånthär samanhang,visst har jag sjungit låten i bilen om dagarna när man far från a till b.Nu när jag nått fram till slutmixningen och gjort om låten typ 10 ggr för att vara nöjd,så är jag faktiskt nöjd med resultatet.
Du har helt rätt med att jag skulle behöva bättra på min kondition för att få ett bättre stöd,det är saker jag kommer att jobba på längre fram,just nu är det bara kul att komma igång med sjungandet igen.Jag tror faktiskt att i min slut version har jag med med mej lite mera av "allt" det du pratar om.Har nyligen börjat lära om mej,med allt vad sång innebär.Allt det här är nytt för mej iallafall:Neutral,Curbing,Overdrive,Belting(edge)samt Twang,jag tycker det är väldigt svårt att förstå vad som menas.Förstår dock att min svaga punkt är Overdrive,där tar jag slut för fort (stödet).Jag tycker om att sjunga Curbing,där kommer jag upp ordentligt och kan ligga och mala.Vad jag förståt så är det väl igentligen lättare för killar att sjunga i Overdrive,vet inte varför jag inte behäskar det redigt,mitt vardagliga taltonläge är Overdrive,men när det kommer till sång funkar det inte redigt.Tack för att du tog dej tid och lyssna.
//Thommy
Ja, CVT-termer är ganska nytt för många, men jag gillar den terminologin då den känns exaktare än den klassiska med bröst- och huvudklang, för att inte tala om "mixed" voice, ett begrepp som sätter en massa frågetecken i mitt huvud. CVT-terminologin är den enda jag lärt mig hyfsat väl.
Curbing är bekvämt för mig också att sjunga i. Innan jag började ta sånglektioner så sjöng jag i curbing sä gott som hela tiden, aldrig overdrive. Så vad som känns naturligast och lättast för en själv är nog högst individuellt. Jag uppfattar overdrive som "öppnare" än curbing, men är avsevärt svårare att få till i det hösta tonläget så jag växlar ofta till curbing för att få det lite lättare och samtidigt få en lite mjukare ton (om det är det jag vill ha). Speciellt över A1 börjar det bli riktigt riktigt svårt tycker jag, och gränsen går ju vid C2 för män. Med curbing går det lättare att nå upp till C och högre.
Sen finns det ju också ett tonläge man inte ska glömma: neutral. Twangar man till en falsett-ton (falsett är samma som compressed neutral för män) ordentligt till vad som kallas "metal-like neutral" kan man få till en tillräckligt kraftig och skarp ton så att det är svårt att skilja från t.ex. Edge, som jag tycker är ett svårare tonläge. Själv kan jag göra såna där höga "metal screams" i det här läget på toner som går upp ända till A2 åtminstone, men det är lite knepigt att blanda med de andra tonlägena tycker jag.
Har jobbat på lite med mitt lilla projekt,har ett par småsaker att fixa till men det är väl i stort sätt såhär det kommer att låta efter mixningen.
Har redan börjat på mitt nästa projekt mera om det senare.
//Thommy J
Tycker att det låter riktigt bra! :)