Sång iFokus

Sång

Etikettsångkritik-lätt
Läst 3552 ggr
mpsson
2011-12-29 14:45
0

kritik

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

kommentera och ge så mycket kritik ni kan!

Jag har aldrig tagit någon sånglektion i hela mitt liv men vill gärna börja, jag vet dock inte om jag har någon röst som är värd att utveckla och vill gärna veta vad andra tycker.

Tack på förhand.

http://www.youtube.com/watch?v=AqjB46lOuOk&feature=youtu.be

Mimmi
2011-12-29 15:25
0

Jag tycker definitivt att du har potential och en röst värd att utveckla. Den mörkare delen av din röst tycker jag är riktigt unik och cool, den ska du definitivt jobba vidare med.

Jag tror att det du behöver jobba med är att lära känna din röst ordentligt så att du kan bli mer stabil i din sång. I din video får du lite problem när du ska gå från mörkare delar till ljusare eller när toner i rad ligger ganska långt ifrån varandra i tonhöjd (ena är mörk, andra är ljus och så vidare). När det är liknande toner låter det bra, men du blir lite ostabil när tonera skiljer sig mer åt. Det låter lite som att du inte riktigt är stabil och trygg med de ljusare delarna av din röst. Du behöver alltså vara bekant med hur din röst fungerar vid olika tonhöjder, så att du är redo på vad som kommer att hända och inte bara låter rösten flyga iväg dit den vill. Egentligen behöver man bara nöta för att få en sådan kontroll, så det är bara att fortsätta och sjunga! Träna både på mörka och ljusa låtar - ännu bättre de som har en bra blandning av mörka och ljusa partier.

Ett annat tips är att försöka få din röst att bli lite mer enhetlig, och det hänger nog mycket ihop med det jag tog upp innan om att du inte riktigt har kontroll ibland. Om du vet med dig att du ska gå från en mörk ton till en ljus funkar det sällan jättebra att gå in med en väldigt mörk inställning - för då fungerar det inte sedan när man ska ta den ljusa tonen. Det gäller att gå in med en inställning som fungerar bra på båda tonerna.

Satsa på sånglektioner, tycker jag! Tror du kan utvecklas och bli riktigt duktig, för du har en bra röst i grunden.

mpsson
2011-12-29 16:04
0

Tack så jättemycket! Du anar inte hur mycket det betyder för mig att höra. Tack så hemskt mycket för tipsen! Tror jag förstår vad du menar. Jag ska jobba på det.

Detta är en annan inspelning med musik till. http://www.youtube.com/watch?v=JH8ZinarkIU&feature=youtu.be

Mimmi
2011-12-29 16:36
0

Ingen orsak, jag är bara glad att kunna vara till hjälp! Ibland kan man behöva höra från någon utomstående för att verkligen tro på det. Familj och vänner vågar ju inte alltid säga vad de tycker.

När jag lyssnade på din andra inspelning kom jag att tänka på en till sak, nämlig artikulering. När man sjunger hjälper det mycket om man artikulerar ordentligt och låter varenda ord höras ordentligt. När man artikulerar får man oftast en bättre klang och en tätare röst. Testa det! Var inte rädd att överdriva i början, även om det låter lite dumt. Du kommer att märka skillnaden!

Ett annat tips är att välja låtar efter din nivå. Because of you är en  svår låt, som kräver rätt mycket teknik. Den går från väldigt mörkt till väldigt ljust, vilket gör den rätt klurig tekniskt sätt eftersom man måste använda så många delar av sin röst i samma låt.

mpsson
2012-03-03 20:10
0

Hejsan!

Tack för kritiken och alla tips!

Jag har nu börjat hos en "privat" sångpedagog och har varit där 2ggr. Det känns jättebra och det känns bra tillsammans med min "coach".

Har lagt upp en ny inspelning och undrar hur ni tycker det låter nu? Fortfarande någonting som är värt att utvecka?

http://www.youtube.com/watch?v=qHrWIhWwTkM&feature=youtu.be

mpsson
2012-03-03 20:15
0

måste påpeka att när jag sjunger "im living you for the first time baby" så är jag nära att hosta för att det kliar till i halsen… Lyckades dock parera den ;)

JazzBass
2012-03-04 00:50
1

Hej! Fint sjunget i warwick avenue! Versen gör du helt strålande bra med bra intensitet och närvaro i rösten. :-) Det är egentligen bara där på det stället du nämner som du tappar tonhöjden lite, och så tycker jag att du kanske tar i lite för mycket på "baby" i slutet på den frasen, men det är en smaksak. Förresten, om det kliar till i halsen och man får hostattacker är det ett solklart tecken på att man gör nånting fel just då. Man kanske försöker sjunga med luftig röst i bröstklang (curbing/overdrive) vilket inte går, eller kanske tar i för hårt i curbing (för en förklaring på de här begreppen, se min artikel om cvt, complete vocal technique). Bra jobbat, bara lite detaljer att fila på. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

thommyj
2012-03-04 02:45
2

Fint sjunget,det jag tycker du saknar är lite bottetryck,det låter som att du håller igen,typ att du inte vågar sjunga ut redigt.

Tänk dej att du står på en marknad,i ditt lilla lotteribås och ropar: Här vare lotter…kom och köp,börja med en djup manlig röst,och jobba dej upp till dit du tycker det är skönt och bekvämt att ropa,tänk på mycket volym i rösten,för du ska ju nå ut till alla helst på marknaden.

Och som JazzBass skriver det är en fråga om smak.

//Thommy Johansson

[teekan]
2012-03-04 10:18
2

Jag tycker att det låter bra :) men som #7 skriver är det som att du har en stor kraft inom dig, fast du håller igen. Så ta hjälp av magstödet och släpp ut kraften :)

mpsson
2012-03-04 18:49
0

Tack så jätte mycket! Jag fortsätter kämpa på ;)

Min sångpedagog säger samma sak, jag vågar inte riktigt ta i..  Men tror det kommer i takt med att jag börjar tro på mig själv.

Vad tycker ni om själva rösten?