Sång iFokus

Sång

Etikettsångkritik-lätt
Läst 3784 ggr
Caroline.H
2011-12-24 20:37
0

Kritik

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle gärna vilja ha lite kritik på min röst. Jag älskar att sjunga och vill gärna ha tips på lite saker jag kan jobba på! Tyvärr har jag bara klipp från när jag står på scenen och sjunger, så om ljudet är alltför dåligt så säg till, så ska jag försöka fixa ett klipp där jag sjunger hemma, när det är tyst.

Det som är väldigt synd på det här klippet är att det var första gången jag någonsin stod på scen och sjöng helt solo, så som ni förstår så var jag ju väldigt nervös då sista träningen gick helt åt skogen ävern om genrepet bara nån timme innan funkade bra. Nervositeten gjorde att jag blev alldeles torr i munnen och halsen = ganska falskt i vissa delar :(

//Caroline

JazzBass
2011-12-24 21:44
0

Överlag riktigt bra tycker jag, emellanåt hörs nervositeten du skriver om, men inte alls dåligt för att vara en ny situation som man inte känner sig 100% bekväm i. Nervositet hörs lätt igenom tyvärr. Nån direkt kritik har jag inte, bara att jobba på som du gör. Tyckert du har en bra tajm, bra röst och bra fraseringar. Med mer självsäkerhet och erfarenhet så minskar nervositeten och då blir det inte bara bra utan riktigt bra. Glad De få toner som hamnar lite smått på sidan är jag säker på att kommer från osäkerheten/nervositeten som skiner igenom lite, så de kommer att försvinna med mer erfarenhet.

Allmänt när man står på scenen ska man göra allt för att äga den, för att det ska bli ett riktigt bra uppträdande. Det ska inte se ut som man nu bara är där för att man har fått en chans att få uppträda, och lite ber om ursäkt för att man kanske inte är proffs. Du gör ett bra uppträdande här, men du kan öva på att bli mer övertygande och äga scenen. Ha lite mer publikkontakt. Sjung inte bara låten, utan sjung för publiken så det syns tydligt att du gör det. Tänk det som att du berättar din egen historia för publiken, för att fä lite extra känsla med i orden du sjunger.

Jag tror du kan komma långt bara du får lite mer erfarenhet. Du har inget att skämmas för i det härt klippet utan tvärtom, var stolt över det, det är ett bra uppträdande. Och jag gillar din röst. Glad Bara att jobba vidare, du är på rätt spår. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Caroline.H
2011-12-24 22:38
0

#1 Tack för din kommentar! Jo, jag stod där på scenen och tänkte "Jaha, vad ska jag göra nu då?" Vilket inte är bra, jag tror att felet jag gjorde var att jag helt enkelt tänkte lite för mycket och inte bara gjorde lixom, om jag planerar det jag ska göra så blir allting bara stelt och konstigt… Men jag fortsätter att jobba vidare som du säger, tack så jättemycket för tipsen :) Jag har ju en del tid på mig att utveckla mig också, jag är ju bara 13 så jag har en massa skolavslutningar kvar att träna på Flört

//Caroline

Mimmi
2011-12-26 18:14
0

Jag gillar din röst och har inget tekniskt tips att komma med, vilket är positivt! Jag tycker att du har en unik "tår" i din röst som du absolut borde jobba vidare på den, sådant ska man hålla fast vid. S

Som JazzBass skrev så märks nervositeten av, vilket leder till viss ostadighet på rösten och att man kanske inte vågar röra sig så fritt och avslappnat på scenen. Jag tror att du kan bli riktigt bra när du börjar känna dig mer bekväm på scenen!

Caroline.H
2012-03-25 22:49
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För att dra upp en gammal tråd… Ett bättre klipp när jag är hemma, inspelat med en mycket bättre kamera också så ljudet är bättre… Så ni får gärna säga vad ni tycker om det här :)

//Caroline

Mimmi
2012-03-29 13:54
0

Jag tycker det låter väldigt stabilt och rent! Det låter heller inte som att du anstränger rösten när du ska ta de högre tonerna, vilket är otroligt positivt!

Något du kanske skulle kunna jobba med är att få lite mer botten i din röst. Jobba med de mörka partierna av din röst, så att du får en riktigt stabil mörk röst. Försök sedan att jobba in den inställningen i ditt mellanregister. Det ger en varmare, lite mer "brummande" ton, som gör de där tonerna som ligger mitt emellan eller lägre mycket intressantare. Det är väl främst verser i låtar där denna del av rösten kommer fram, där man inte ska glänsa med höga toner. I verserna på den här låten tror jag att detta skulle behövas - lite mer botten och kropp. Testa att tänka att det du ska sjunga är lite mörkare än vad det faktiskt är. Ett annat bra tips är att stå upp, tänka på hållningen (böj lite på knäna, svanka inte) och sträcka ut armarna åt sidan som att du vore ett flygplan, så att du verkligen sjunger med hela kroppen.

Men detta är ju bara små detaljer. Jag tycker att du har en fin och väldigt stabil röst! Jobba vidare!