Sång iFokus

Sång

Etikettsångkritik-lätt
Läst 2669 ggr
moonii
2012-03-24 15:54
0

Sång

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan!

I förrgår spelade och sjöng jag på våran vårfest på skolan. Det var riktigt kul! Jag ska nu börja skriva en egen låt, men jag skulle gärna vilja ha tips på vad för ''sorts'' låt som skulle passa min röst, enligt er.

Delar därför den här videon nu :)

http://www.youtube.com/watch?v=tnAIz6Gluks

Mimmi
2012-03-24 16:05
0

Jag gillar din röst, den är unik! Tror att ganska avskalad men inte för seg musik skulle passa dig! Något där du får ta lite mer, låter jättehäftigt vid 2:05 när du gör det. Kanske någon slags singer-songwriter-stil med lite släng av country? Tycker att du har den "tåren" i din röst som passar till sådant.

Porklash
2012-03-24 17:08
0

Håller med Mimmi om att du har en egen röst. Som funkar bra till "berättande" låtar.

Ditt höga register är i mina öron väldigt "folksy" så även där är jag beredd att hålla med Mimmi.

Det jag gillade mest nästan är kontrasterna mellan det höga och låga. Att din röst förändras med musiken på ett mycket bra sätt. Jag har svårt för sådanan som låter "likadant" hela tiden.

Dessutom ger du ett lugnt och avspänt intryck i ditt framförande.

Lek med rösten/låten. Spela gärna in små testsnuttar och lyssna? Kan du göra på din mobil om du inte tycker ljudet är viktigt. Vad gillar du att sjunga/lyssna på? Det är ju din smak som måste avgöra.

Så oavsett vad vi tycker så kan det hända att du överraskar och gör nåt helt annat? Ibland överraskar man sig själv! Det är det jag gillar med musik.

Sen tycker jag du gör det bra som kan sjunga med den oroliga ljus-showen. Jag hade inte fixat det!

pEr

Minniie
2012-03-24 23:18
0

Vad fin röst du har! Och vad kul att du kan spela gitarr samtidigt!

Funkmeyer
2012-03-25 13:59
0

Lär dig spela lite munspel också, det brukar alltid vara uppskattat av en singer-songwriter :)

moonii
2012-04-01 11:20
0

Tack för era fina svar! Jag har börjat på en låt nu, men vågar inte riktigt lägga ut den (än iaf) ;) Jag ska slipa på den lite mer och sen kan jag lägga in den och visa er :)  Igår spelade jag och min syster in en låt (secrets). Vi kunde knappt texten och det ser lite löjligt ut, men det kan vara bra att testa lite olika och se vad andra tycker!

Munspel har jag länge velat lära mig! Tror jag ska börja med det faktiskt ^^

Jag tycker om att ''ta ut'' min röst, det blev dock inte riktigt en sådan låt, men men, här är den iaf! :

http://www.youtube.com/watch?v=kiB9DqiVzQo

moonii
2012-04-01 11:22
0

Det är min syster som spelar gitarr, och jag som rör mig lite löjligt bredvid ;)

Har ni några låtar som ni tror skulle passa min röst? Jag förstår inte till 100 hur ni menar med ''avskalad, men inte för seg'' och ''folksy'' xD

Mimmi
2012-04-01 22:21
0

Det låter bra! Jag tycker dock det låter som att du har en tendens att tappa slutet av vissa ord, speciellt kring 1:20 när det går lite fortare. Till nästa gång, tänk på att hålla ut genom all text. Annars tycker jag att du har en fin kraft i din röst.

Någon Dixie Chicks-låt kanske skulle passa dig? Testa!

Mimmi
2012-04-01 22:36
0

First Aid Kit-låtar tror jag också skulle passa din röst!

moonii
2012-04-01 23:12
0

Tack! Ja, det stämmer.. Jag är lite slarvig på ord ibland ;) Ska träna på det där!

Tack för låttipsen! Dixie kändes inte riktigt som 'min stil', däremot First Aid Kit  - låtar xD Har aldrig hört dom förut.. men älskar deras låtar!

Mimmi
2012-04-01 23:40
0

#9 Man ska ju gilla det man sjunger också, så skippa Dixie Chicks du! Ser fram emot att få höra lite First Aid Kit-låtar!

Porklash
2012-04-03 14:44
0

Det där med att slarva med sluten av orden är ett av de vanligaste "slarven" så du är i gott sällskap där!

pEr

Porklash
2012-04-03 14:55
0

Nu när jag sett videon tror jag att ni bara är för orepade. Kör den 40-50 gånger till med hög koncentration och spela in igen får ni se. Övning ger färdighet som det heter…

pEr

.