KRITIK!?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej. Jag älskar att sjunga o ja får alltid höra att jag är skit bra osv. Nu vill jag veta vad ni tycker. :) Säg vad ni vill kanske finns de nått ja ska tänka på ? :)
Här kommer min gamla låt också :) som e ca 1,5 - 2 år gammal
Den första låten låter lite falsk ibörjan för gitarren ekar lite.. Haha :D
Du har en fin kraft i din röst och jag tycker att du har hittat helt rätt musikstil för din röst i den första videon. Jag tror att din röst passar bra till lite rockigare låtar med mycket kraft. Musikstilen i den andra videon tycker jag inte riktigt passar din röst. Lite poppigare, singer-songwriter-stil sjungs oftast med en lite lättare röst, och det som är så bra med din röst är ju din kraft! Det är så för alla sångare, man har vissa genrer som man funkar bra med och andra som man funkar mindre bra ihop med. Så jobba på att utforska olika genrer och hitta dina starka sidor. Jag är som du och passar inte lika bra till musik som kräver en luftigare, lättare röst.
Jag tror också att du behöver jobba lite mer på att sjunga till komp. När du sjunger är det lite på gränsen hela tiden, du och gitarren är inte riktigt i samma tonart. Jag tycker att det är enklast att träna upp sådant med ett piano. Det du behöver träna på är helt enkelt att hitta rätt toner med hjälp av instrument. Sjung lite skalor tillsammans med ett piano, och testa att bara ta vilken ton som helst på pianot och träna på att hitta dit med din röst. Tillslut sätter sig förmågan att hitta rätt i muskelminnet och det går mycket enklare att sjunga till komp.Hade du sjungit den första låten utan gitarr till hade det inte alls låtit konstigt, men eftersom du inte riktigt hittade till samma tonart som du spelade på gitarren är det något som inte låter helt rätt. Rösten är ju ett väldigt speciellt instrument som är betydligt svårare att styra än "vanliga" instrument, och väldigt många har svårt för just det här. Det gäller bara att nöta!
#3.. de där med första låten o gitarren osv.. Ja tycker de låter skit falskt pga gitarren.. Ja spelade ju en låt innan den o då lät de inge konstigt alls. Men min gitarr är väldigt bra på o stämma om sej o + att gitarren ekade i micken också när ja spelade men ja vet inte haha.. :) Tack så jätte mke iafl .. :)
Har du nått o säga om den här då med gitarren osv.. ? :)
Ja, det var nog på grund av omständigheterna, för det låter inte likadant på videon du länkade nu!
En annan sak som jag kom på när jag lyssnade på det här klippet är att du verkar släppa kontrollen när du ska ta mörkare toner, speciellt när du går från en ljusare ton till en mörkare. Du låter bara rösten "falla" ner av sig självt, och på vissa ställen blir det då lite surt. Det är viktigt att ha kontroll hela vägen och inte lita på att rösten hittar dit den ska själv. Det är väldigt vanligt att man bara låter rösten åka iväg när man ska ta mörkare toner. Ett litet knep är att tänka att den mörkaste tonen egentligen är den ljusaste. Man måste ganska ofta lura kroppen på det här viset när man sjunger, och tänka tvärtom. Ställ in hela kroppen på att det är en ljus ton du ska ta, ett tips är att till och med använda en hand och låta den gå uppåt i luften ju mörkare det blir.
#5 Tack de ska ja tänka på nästa gång :) Tack igen :)