Sång iFokus

Sång

Etikettövrigt-sångrelaterat
Läst 1988 ggr
Mimmi
0

Kluring om sångartiklar

Jag har sammanställt lite frågor från de senaste artiklarna här på sajten. De kan nog vara rätt svåra, men det är tillåtet att tjuvkika i artiklarna lite - för då lär man sig ju något!

JazzBass
0

Alla rätt! Men det beror kanske på att jag skrivit några av artiklarna du plockade frågorna ur. Glad Fråga 5 var dock inte riktigt enkel, men om man känner igen den ena (som är en vanlig modell) så kan man kanske gissa sig till rätt svar i alla fall. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mimmi
0

Jag håller med om att den nog var lite för svår. Tänkte ta bort den, men man kan tydligen inte ta bort bilder man laddat upp i kluringar - så det gick inte!

JazzBass
0

Ok. Glad Fast den ena modellen är ju så pass vanlig att det borde gå att med uteslutningsmetoden att gissa sig fram, om man bara sjungit live nån gång. Den andra är så ovanlig att jag inte känner nån annan än mig som har en sån. Flört

MissInAction
0

Av princip så vägrar jag fuska! Skrattande Jag läser hellre artiklarna i efterhand. Jag gissade hej vilt och var väl aldrig helt hundra på någon förutom sista frågan om andningen. Och jag fick… 3 rätt! Tyst

En fråga: om det finns livemikrofon, vad finns det mer för mikrofoner? Skäms

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Hej Maria! Frågan besvaras i artikeln:

http://sang.ifokus.se/articles/4f0f62f3d3b4fd2faa001971-mikrofoner-och-mikrofonteknik-i-livebruk?articles-1

…men i stort skiljer man på studiomikrofoner och livemikrofoner, även om alla nog *kan* användas till både och. Men problemet med livemikrofoner i studio är att man kompromissat på ljudkvaliteten en del för att sänka rundgångskänsligheten, och vice versa; i studio vill man ofta ha så bra ljud som möjligt och därför blir de mikrofonerna väldigt rundgångskänsliga och passar inte så bra i livebruk då man måste höra sig själv via monitorer för att höra vad man sjunger med ett högljutt band bakom sig.

Så där lite förenklat förklarat. Glad

MissInAction
0

Hej  hej Tungan ute
Tack för artikeltipset. Jag hann inte så långt, men borde ha förstått att svaret fanns där! Nu har jag läst artikeln och även tittat lite på sidan om ljudteknik. Alltid intressant att lära sig något nytt och fräscha upp de kunskaper man en gång skaffat sig Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland